Zet Amsterdamse jongeren op een 1-0 voorsprong in hun zoektocht naar een woning

Door Tom Leenders op 4 februari 2019

Vandaag meldt het CBS dat de leeftijd waarop jongeren uit hun ouderlijk huis gaan steeds later wordt. De angst om geld te lenen wordt als één van de redenen genoemd, maar in steden als Amsterdam speelt ook de te kleine woningvoorraad en de hoge (huur)prijzen een grote rol. Dit specifieke probleem vraagt daarom om specifieke oplossingen voor Amsterdamse jongeren wiens ouders niet over een grote zak met geld beschikken.

In de commissie van 21 november 2018 werd tekort aan woningen voor jongeren ook al besloten. In die commissie lanceerde ons duo-raadslid Tom Leenders al een plan om jongeren op 1-0 voorsprong te zetten in hun zoektocht naar een woning:

Het eerlijk verdelen van de sociale woningvoorraad in Amsterdam is al lange tijd een complexe opgave. De wachttijd is te lang, er is weinig doorstroming in de voorraad en met alleen bijbouwen lossen we dit probleem niet op. Over hoe naar een eerlijker verdeling van de sociale woningvoorraad te komen, is nu het gesprek geopend door wethouder Bouwen en Wonen Laurens Ivens.

Eén van de belangrijke negatieve gevolgen van de huidige problematiek in de sociale woningvoorraad is dat Amsterdamse jongeren gedwongen worden om lang thuis te blijven wonen óf de stad te verlaten. Dit vinden wij als PvdA Amsterdam niet goed. Op jezelf wonen draagt sterk bij aan je persoonlijke ontwikkeling en het is om meerdere redenen goed voor de stad als jongeren voor Amsterdam behouden blijven.

Ik heb in het kader daarvan vanochtend (woensdag 21 november 2018) in de commissie Bouwen en Wonen voorgesteld om Amsterdamse jongeren de mogelijkheid te bieden zich vanaf 16 jarige leeftijd in te schrijven voor een sociale huurwoning in Amsterdam. Op dit moment is die leeftijd 18 jaar. Hiermee bieden we Amsterdamse jongeren een 1-0 voorsprong op weg naar een eigen woning in onze prachtige stad.

De wethouder heeft aangegeven dit idee mee te nemen in het vervolgtraject. Dit is een mooie eerste stap om Amsterdamse jongeren een zetje in de rug te geven om aanspraak te maken op een sociale huurwoning. Natuurlijk lossen we daarmee niet alles op, maar het is wel een eerste stap naar een eerlijker woonruimteverdelingssysteem. Ik houd jullie op de hoogte. Wordt vervolgd…

Heb je hier vragen over? Mail mij dan via [email protected]

Tom Leenders

Tom Leenders is duoraadslid bij de fractie van de PvdA Amsterdam met als belangrijkste portefeuilles Wonen & Bouwen, Ruimtelijke Ordening en de Digitale Stad.

Meer over Tom Leenders