Linkse samenwerking

Alles over linkse samenwerking

Om een vuist tegen rechts te maken gaan GroenLinks en de PvdA samen de Tweede Kamerverkiezingen in. De leden stemden daar afgelopen zomer met een overweldigende meerderheid mee in. Want samen kunnen we het anders doen in Nederland. Door over te stappen naar een duurzame economie, welvaart eerlijker te verdelen, en het vertrouwen te herstellen in onszelf, elkaar, en in de overheid. Ook op lokaal niveau werken we samen keihard aan een ijzersterke campagne om ervoor te zorgen dat we in november als links en verenigd blok de grootste worden.

We laten in Amsterdam al jaren zien hoe goed GroenLinks en de PvdA kunnen samenwerken. Samen met D66 besturen we nu de stad, en we zien dat onze stad er groener en socialer van wordt. In de gemeenteraad werken we actief samen, we staan samen onder moties, amendementen en initiatiefvoorstellen. We stemmen vaak hetzelfde. Ook schrijven we opiniestukken met elkaar en onze leden organiseren gezamenlijke bijeenkomsten. Dat doen GroenLinks en de PvdA met volle overtuiging, want samen met linkse en progressieve bondgenoten staan we sterker.

De landelijke ontwikkelingen in de samenwerking tussen onze partijen maken veel positieve energie los, en worden steeds breder gesteund. De besturen van GroenLinks Amsterdam en de PvdA Amsterdam volgen en omarmen deze landelijke ontwikkelingen, die ook van invloed zijn op de samenwerking in Amsterdam. Uiteindelijk beslissen de leden van GroenLinks Amsterdam en de PvdA Amsterdam in welke vorm wij samenwerken bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2026. Dit zal na de Tweede Kamerverkiezingen onderwerp van gesprek zijn binnen en tussen GroenLinks Amsterdam en de PvdA Amsterdam. Tot 22 november gaat al onze energie naar de campagne om de Tweede Kamerverkiezingen te winnen!

Meer informatie over de vervolgstappen volgt rond 22 november.