Door Marjolein Moorman op 11 februari 2014

PvdA en GroenLinks willen gemeentelijke Kinderombudsman

Vanavond zond Nieuwsuur een item uit over de Jeugdwet die voorligt in de Eerste Kamer. Deze wet maakt gemeenten per 1 januari 2015 verantwoordelijk voor psychiatrische zorg aan kinderen en jongeren. De fracties van de PvdA en GroenLinks willen een gemeentelijke Kinderombudsman aanstellen die toeziet op een zorgvuldige invoering van deze wet en die als aanspreekpunt kan dienen voor kwetsbare kinderen, ouders en professionals.

Amsterdam is klaar voor de overheveling van de jeugd-GGZ, maar waakzaamheid blijft geboden. Met het koersbesluit ‘Om het kind’ heeft het Amsterdamse college goed geanticipeerd op deze ingrijpende wijziging. De afgelopen tijd zijn er veel voorbereidingen getroffen om deze decentralisatie zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Toch uitten organisaties als het Landelijk Platform GGZ en de artsenfederatie KNMG vandaag opnieuw hun zorgen. Zij vrezen dat de toegankelijkheid van geestelijke zorg zal afnemen. PvdA-fractievoorzitter Marjolein Moorman: ‘Dat mag absoluut niet gebeuren. Kinderen en hun ouders mogen onder geen beding het slachtoffer worden van deze ingrijpende wijziging. Amsterdamse kinderen moeten de zorg en hulp blijven krijgen waar ze recht op hebben en ergens terecht kunnen met hun vragen en klachten. Een gemeentelijke Kinderombudsman kan ons daar bij helpen.’

In Amsterdam gaat het om naar schatting 10.000 kinderen met structureel ernstige problemen of beperkingen. GroenLinks-raadslid Fenna Ulichki: ‘Deze jongeren hebben hulp nodig. De ervaring leert dat als ze niet de juiste hulp krijgen problemen escaleren. Dan moeten justitie, politie en de kinderbescherming eraan te pas komen. dan zijn we te laat met alle gevolgen van dien.’

Sinds 2011 bestaat er al een Nationale Kinderombudsman. Die controleert of de overheid, maar ook private organisaties als scholen, kinderopvang, jeugdzorginstanties en de gezondheidszorg de kinderrechten in Nederland naleven. De Rotterdamse gemeenteraad stemde eind december 2013 op initiatief van de PvdA-fractie voor de aanstelling van een Rotterdamse Kinderombudsman.

Marjolein Moorman

Marjolein Moorman is onze wethouder Onderwijs, Armoede, Schuldhulpverlening en Jeugdzorg en was de lijsttrekker van de PvdA Amsterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. De strijd voor gelijke kansen staat centraal in alles wat zij doet. Wil jij alles over haar weten? Bezoek dan haar website www.marjoleinmoorman.nl Marjolein haar verhaal voor Amsterdam   Marjolein haar

Meer over Marjolein Moorman