Door Marjolein Moorman op 17 maart 2014

Met Banenbonus duizenden banen voor jongeren

De Jeugdwerkloosheid in Amsterdam is schrikbarend hoog. Twintig procent van de jongeren heeft geen baan en volgt geen opleiding. De PvdA vindt dit onacceptabel en presenteert daarom een Aanvalsplan Jeugdwerkloosheid. Dit werd vandaag tijdens een ontbijtsessie door vice-premier Lodewijk Asscher in ontvangst genomen. Bij het ontbijt waren ondernemers, wetenschappers en mensen uit het onderwijs aanwezig.

Het meest opvallende voorstel is de Banenbonus. Hiermee krijgen bedrijven die een werkzoekende jongere in dienst nemen tot 5.000 euro uitgekeerd. Hiervoor reserveert de PvdA 3,5 miljoen euro.

Fractievoorzitter Marjolein Moorman is hier zeer tevreden mee: ‘Met deze banenbonus kunnen we duizenden jongeren aan een baan helpen. Dat helpt in de strijd tegen jeugdwerkloosheid. Alle Amsterdammers verdienen een goede toekomst. Dat lukt niet als je werkloos thuis op de bank zit.’

Voor het aanvalsplan jeugdwerkloosheid wil de PvdA 7 miljoen uittrekken. Dat komt nog eens bovenop de 2,5 miljoen die de gemeente dankzij de PvdA dit jaar al uittrok voor de strijd tegen jeugdwerkloosheid. Hiervan worden onder meer startersstages betaald. Een belangrijk middel om jongeren werkervaring te laten opdoen. Mochten er de komende jaren extra incidentele middelen beschikbaar komen, dan zal bestrijding van de jeugdwerkloosheid voor de PvdA een belangrijke prioriteit zijn.

In het hele aanvalsplan staan tal van maatregelen die de PvdA voorstelt. Zo moeten MBO’s beter opleiden voor werk, stellen wij een leerwerkmakelaar op alle Amsterdamse scholen voor en moeten we discriminatie op de arbeidsmarkt keihard aanpakken. Lees alle 8 punten in ons Actieplan-Jeugdwerkloosheid-PvdA-Amsterdam.

Moorman: ‘De PvdA is de partij die vecht tegen jeugdwerkloosheid. Als overheid kunnen we niet voor iedereen een baan scheppen, maar we kunnen wel investeren in de stad en in onze jongeren. Ik weet zeker dat deze plannen hierbij helpen.Zo zorgen we dat jongeren de beste kansen krijgen.’

Bekijk hier een aantal inspirerende voorbeelden die laten zien hoe Amsterdammers werk maken van werk.

Marjolein Moorman

Marjolein Moorman is onze wethouder Onderwijs, Armoede, Schuldhulpverlening en Jeugdzorg en was de lijsttrekker van de PvdA Amsterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. De strijd voor gelijke kansen staat centraal in alles wat zij doet. Wil jij alles over haar weten? Bezoek dan haar website www.marjoleinmoorman.nl Marjolein haar verhaal voor Amsterdam   Marjolein haar

Meer over Marjolein Moorman