Door Marjolein Moorman op 3 september 2013

Marjolein en Joël bezoeken banenmarkt met amper banen

Hoeveel werkgevers zijn er in deze periode van crisis te vinden op een banenmarkt? Fractievoorzitter Marjolein Moorman bezocht met Joël, het ‘Talent Event’, een banenmarkt in Amsterdam Zuidoost.

Afgelopen vrijdag trof ik Joël op het Talent Event in Zuidoost, een scholen en banenmarkt voor jongeren. Energiek en welbespraakt als altijd, gewapend met een stapel cv’s in zijn rugzak, liep Joel de verschillend standjes af op zoek naar een passende baan.

Sinds een maand heeft Joël tijdelijk werk als orderpicker bij een groot handelshuis. Omdat hij het thuiszitten maar niks vindt en omdat hij het beter vindt om vanuit werk naar iets anders te solliciteren dan vanuit een uitkering. Maar het inpakken van orders is natuurlijk niet waar hij voor is opgeleid. Bovendien houdt het tijdelijke contract eind deze maand alweer op.

De standjes waren helaas nauwelijks bezet door werkgevers, op een enkele supermarkt op zoek naar vakkenvullers na. Wel veel uitzendbureaus, opleidingen en arbeidsbemiddellingsbedrijfjes. Bij elke standje vertelde Joel zijn verhaal met niet aflatend enthousiasme: afgeronde mbo opleiding P&O, anderhalf jaar werkervaring op een personeelsafdeling, zeer gemotiveerd om aan de slag te gaan. Zijn verhaal werd vriendelijk en met interesse ontvangen, een inschrijfformulier toegeschoven, maar verwachtingen werden ook meteen getemperd: “het is crisis he, erg weinig werk momenteel, vooral voor starters is het een moeilijke markt”.

Uiteindelijk vonden we drie interessante vacatures op de banenmarkt. Na twee uur liepen we weer naar buiten. Joël, met een hele stapel visitekaartjes in zijn rugzak. Hij was opgetogen over zijn nieuwe aanknopingspunten voor sollicitaties: “Ik ga dit weekend meteen solliciteren. Uiteindelijk moet het toch lukken. Ik heb maar één kans nodig”.

Marjolein Moorman

Marjolein Moorman is onze wethouder Onderwijs, Armoede, Schuldhulpverlening en Jeugdzorg en was de lijsttrekker van de PvdA Amsterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. De strijd voor gelijke kansen staat centraal in alles wat zij doet. Wil jij alles over haar weten? Bezoek dan haar website www.marjoleinmoorman.nl Marjolein haar verhaal voor Amsterdam   Marjolein haar

Meer over Marjolein Moorman