Laat Airbnb onze stad niet ontwrichten; voer vergunningsplicht in
De groei van Airbnb en andere verhuurplatforms is zo onstuimig dat we totaal moeten stoppen met de manier waarop we er nu mee omgaan. Uit onderzoek van Hotelschool The Hague en Colliers International blijkt dat het gebruik van Airbnb in Amsterdam in een jaar met 125 procent gegroeid is. In totaal gaat het om bijna 1,7 miljoen overnachtingen die via de website geboekt zijn.
Fractievoorzitter van de PvdA Amsterdam Marjolein Moorman: ‘We moeten terug naar waar Airbnb ooit voor bedoeld was. Alleen je huis verhuren als je zelf op vakantie bent. En dat voor maximaal 30 nachten per jaar. Dan is het leuk voor Amsterdammers die hun huis af en toe delen met toeristen en heb je geen last van de nadelen. Mensen die dit willen zouden dit vooraf moeten melden aan de gemeente. Dan krijgen ze een vergunning hiervoor. Zo hou je Airbnb en de andere verhuurplatforms onder controle. Als dit niet kan moeten we er maar mee stoppen.’
Moorman: ‘Dit gaat zo niet langer. We weten dat Airbnb ontwrichtend werkt voor de stad. De drukte neemt hand over hand toe. We weten ook dat Airbnb de huizenprijzen opdrijft. Beleggers kopen panden om enkel nog (illegaal) te verhuren. Zo worden ook nog eens woningen onttrokken aan de woningmarkt. Kijk naar de Haarlemmerstraat. Tien jaar geleden was het een vervallen winkelstraat. Vijf jaar geleden de leukste winkelstraat van het land. Nu worden vrijwel alle woningen verhuurd aan toeristen en voelen de overgebleven bewoners zich verloren. Ik wil dat Amsterdammers in die huizen wonen. Airbnb betaalt bovendien amper belasting aan ons land, terwijl we wel heel veel geld kwijt zijn aan handhaving.’
De gemeente heeft onlangs een deal gemaakt met Airbnb maar daar verwacht Marjolein Moorman weinig van: ‘Die afspraken zijn boterzacht en eenvoudig te omzeilen. Verhuurders verhuizen naar andere platforms of bieden hun huis als bed and breakfast aan. Ik wil veel strengere afspraken. En dat kan. Airbnb heeft bijvoorbeeld deze week een deal gesloten met de stad San Francisco. Daar gaat het bedrijf wel door de knieën. Dat zouden we hier ook moeten doen.’