PvdA Amsterdam: begin met verbod op AirBnB

Door Sofyan Mbarki op 10 oktober 2018

De PvdA Amsterdam pleit voor een verbod op vakantieverhuur via websites als AirBnB in drie wijken in de hoofdstad. Fractievoorzitter Sofyan Mbarki diende hier vanmiddag tijdens de Algemene Beschouwing in de gemeenteraad een motie voor in die mede ondertekend werd door alle andere coalitie-partijen. De motie kwam voort uit een betoog van Mbarki waarin hij benadrukte dat Amsterdam de grip op het grote geld in de stad aan het verliezen is en dat het nu echt tijd is om in te grijpen.

´Wat we nodig hebben is om te beginnen een verbod op vakantieverhuur in de drie wijken waar de sociale structuur, de kansengelijkheid en de huizenprijzen er het meeste onder te lijden hebben,’ aldus Mbarki. ‘Denk bijvoorbeeld aan de Kinkerbuurt, de Haarlemmerbuurt en postcode 1012.’ Samen met bewoners zal er gekeken worden naar de buurten waar de overlast het ergst is en waar begonnen kan worden met een verbod. Zo moeten we weer grip krijgen op de volkshuisvesting.

De discussie over vakantieverhuur heeft op meer mensen betrekking dan alleen de mensen die hun huis verhuren en mensen die overlast ervaren door toeristen. De gevolgen van dit soort bedrijven raken alle Amsterdammers. ‘Huizenprijzen rijzen de pan uit, starters komen er niet meer tussen en leraren en verpleegkundigen kunnen in Amsterdam ook geen huis meer vinden. Uiteindelijk raakt dit dus ook het onderwijs voor je kind of de zorg voor je ouders,’ aldus Mbarki.

De gevolgen van de vakantieverhuur voor de stad en daarmee voor de Amsterdammers zijn voor Mbarki echter niet de enige reden om tot deze motie te komen: ‘Ik vind de gevolgen die ik hierboven noem heel erg, maar het allerergste vind ik nog dat we er geen grip op hebben. Partijen als AirBnB hebben de kans gehad om samen met Amsterdam tot een werkbare situatie te komen, maar zij hebben die kans niet gepakt. Ze lijken bijvoorbeeld op geen enkele manier echt iets tegen de fraude te willen doen. Daarnaast klopt het in de ogen van de PvdA ook niet dat AirBnB heel veel geld verdient aan de populariteit van Amsterdam, maar zelf niks aan de stad bijdraagt omdat ze hier geen belasting betalen. Amsterdammers betalen hiervoor de rekening. De PvdA Amsterdam is er klaar mee.’

Ben jij ook klaar met de woningmarkt waarop het grote geld regeert?

Doe met ons mee!

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Sofyan Mbarki

Sofyan Mbarki is wethouder van de gemeente Amsterdam namens de PvdA. Zijn portefeuilles zijn Economische Zaken, Sport, MBO, Jongerenwerk en Aanpak Binnenstad.

Meer over Sofyan Mbarki