Door Sofyan Mbarki op 16 april 2020

Verbod op Airbnb in drie wijken goede eerste stap

Door de coronacrisis zitten Amsterdammers gedwongen thuis. Overal in de stad zie je in alle huizen ’s avonds licht branden. Behalve in het centrum. Dat is door de afwezigheid van toeristen al wekenlang grotendeels uitgestorven. Dit maakt pijnlijk duidelijk hoe het hart van onze stad door het toerisme is overgenomen en hoe belangrijk het is dat het college daar in drie buurten een verbod op vakantieverhuur in gaat stellen.

Photo by Victor He on Unsplash

Dit verbod gaat gelden vanaf 1 juli 2020 en komt voort uit de coalitieafspraken die zijn gemaakt. Deze eerste aanzet in drie buurten is een uitvoering van een motie van de PvdA Amsterdam uit 2018. Het verbod op vakantieverhuur gaat gelden voor de Wallen, het gebied rondom de Oudezijds Achterburgwal en Oudezijds Voorburgwal en het zuidelijke deel van de grachtengordel. “Dit is een goede eerste stap,” aldus onze fractievoorzitter Sofyan Mbarki. “Ook al is dit een tijd waarin veel Amsterdammers op dit moment urgentere zorgen hebben, ben ik ervan overtuigd dat de leefbaarheid voor bewoners in deze buurten hierdoor op de lange termijn enorm gaat verbeteren.”

“De leefbaarheid voor bewoners gaat door dit verbod op de lange termijn enorm verbeteren.”

Aanpakken woningnood
Mbarki maakt er daarnaast geen geheim van dit verbod in drie buurten slechts als eerste stap te zien. “Eén op de vijftien Amsterdamse woningen heeft ooit op sites als die van Airbnb gestaan. Dit gaat maandelijks om 25.000 advertenties. Dat is mede de oorzaak van de enorm grote woningnood in de stad. Ik hoop dat deze stap in combinatie met de coronacrisis het beginpunt is van een nieuw debat of we vakantieverhuur überhaupt moeten willen in onze stad.” aldus Mbarki. In dit debat is en blijft het standpunt van de fractie van de PvdA Amsterdam glashelder: “Woningen zijn er om in te wonen, niet om geld aan te verdienen,” besluit Mbarki.

“Vakantieverhuur is mede de oorzaak van de grote woningnood in de stad.”

Sofyan Mbarki

Sofyan Mbarki is wethouder van de gemeente Amsterdam namens de PvdA. Zijn portefeuilles zijn Economische Zaken, Sport, MBO, Jongerenwerk en Aanpak Binnenstad.

Meer over Sofyan Mbarki