Door Marjolein Moorman op 22 november 2013

Amsterdam biedt veilige vluchthaven: zes maanden onderdak

De 159 bewoners die achtereenvolgens in de Vluchtkerk, Vluchtflat en het Vluchtkantoor hebben gewoond, kunnen de komende zes maanden op een vaste plek verblijven in de  Havenstraat. Burgemeester van der Laan maakte vandaag bekend dat hij hierover een akkoord heeft gesloten met staatssecretaris Teeven.

Fractievoorzitter Marjolein Moorman is opgetogen: ‘Amsterdam toont zich van haar barmhartigste kant. Achter de schermen is de afgelopen maanden keihard gewerkt om tot een betere oplossing voor die groep uitgeprocedeerde asielzoekers te komen. Vandaag boeken we een mooi resultaat.’

Voor de PvdA Amsterdam staat voorop dat Amsterdammers nooit in de steek worden gelaten. Moorman: ‘Zeker met de winter op komst, moest Amsterdam een oplossing vinden. De burgemeester laat wederom zien dat Amsterdam een sociale stad is. Dat hebben we eerder al laten zien met onze stellingname tegen strafbaarstelling illegaliteit en dat doen we vandaag weer. Dit is een goede dag.’

De komende zes maanden zijn de bewoners van de toepasselijk gedoopte Vluchthaven dus verzekerd van onderdak en een veilige leefomgeving. Moorman: De politiek laat zich vandaag van zijn beste kant zien. Net zoals Amsterdam dat de afgelopen maanden heeft gedaan. De stad is massaal in actie gekomen om deze mensen te ondersteunen. Natuurlijk blijven we strijden voor een permanente oplossing. Dat doen we samen met de burgemeester en de andere partijen in de stad. Wij geven niet op.’

De burgemeester maakte ook bekend welk aanbod de bewoners is gedaan:

·     Zes maanden opvang bestaande uit ´bed, bad en brood´ in een open setting (dus geen detentieregime).

·     Binnen deze zes maanden wordt onder begeleiding van  vrijwilligers en professionals  gewerkt aan een oplossing van de eigen situatie.

·     De oplossing zal in veel gevallen bestaan uit werken aan terugkeer.

·     In enkele gevallen zal de oplossing bestaan uit het voortzetten van een procedure,

·     of het vinden van een nuttige tijdsbesteding/alternatieve opvang in verband met vastgestelde problemen met terugkeer.

Marjolein Moorman

Marjolein Moorman is onze wethouder Onderwijs, Armoede, Schuldhulpverlening en Jeugdzorg en was de lijsttrekker van de PvdA Amsterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. De strijd voor gelijke kansen staat centraal in alles wat zij doet. Wil jij alles over haar weten? Bezoek dan haar website www.marjoleinmoorman.nl Marjolein haar verhaal voor Amsterdam   Marjolein haar

Meer over Marjolein Moorman