Door Marjolein Moorman op 10 oktober 2013

Doe mee en help onze werkzoekende jongeren!

Jeugdwerkloosheid is een groot probleem in Amsterdam. Maar liefst twintig procent van de Amsterdamse jongeren heeft geen werk. Dit vraagt om actie. Waar andere partijen alleen maar praten, willen wij het verschil maken door echt aan de slag te gaan.

Om meer jongeren aan een baan te helpen, wil de PvdA Amsterdam het netwerk activeren van onze leden. De Amsterdamse PvdA-leden vormen samen met u een actief, sociaal en veelzijdig netwerk dat kansen biedt voor talentvolle jongeren die op zoek zijn naar een baan.

Zonder een netwerk kom je tegenwoordig nauwelijks aan het werk. Daar ben ik achter gekomen sinds ik samen met Amsterdamse PvdA-raadsleden en wethouders een groep jongeren volg tijdens hun zoektocht naar een baan.
Het begeleiden van jongeren was leerzaam en succesvol: enkelen hebben we zelfs kunnen helpen aan een baan of een stage.

De afgelopen zomer heb ik de 25-jarige Joël gevolgd (ik sta met hem op de foto hierboven). Ik ging met hem mee op banenjacht, we spraken met elkaar en ik zag door zijn ogen hoe moeilijk het is om aan de bak te komen. Zelfs als je een goed diploma hebt. De vacatures liggen niet voor het oprapen. De crisis  maakt de zoektocht naar een baan nog moeilijker. Jongeren die net de arbeidsmarkt opstromen, van welk niveau dan ook, moeten concurreren met werkzoekenden ouderen die veel meer werkervaring hebben. Een goed sociaal netwerk helpt. De PvdA Amsterdam kan dit bieden. Met 5.000 leden vormen we een krachtig netwerk. Samen zijn wij in staat om voor deze jongeren weer nieuwe deuren te openen. Met uw hulp kunnen we nog meer jongeren een kans geven zich te ontplooien op de arbeidsmarkt. Daarom vragen we of we u aan een werkloze jongere kunnen koppelen.

Weet u een plek waar ze op zoek zijn naar versterking? Of heeft u zelf ruimte voor een stagiair of een starter op de arbeidsmarkt? Kortom: wilt u uw netwerk in de strijd gooien tegen jeugdwerkloosheid? Schroom niet en doe mee!

Hoe werkt het?
1. Mail een kort stukje met uw werkervaring naar [email protected]
2. Wij nemen contact met u op en koppelen u aan een jongere met dezelfde studie- en  werkachtergrond
3. U gaat in gesprek met de jongere en geeft aan wat u voor hem of haar kunt betekenen
4. Het fractiebureau van de PvdA Amsterdam onderhoudt gedurende het proces contact met u

U bent vrij om te beslissen hoe u uw netwerk inzet. Misschien heeft u een leuke vacature gezien, kunt u een oproep doen op uw Linkedin-account of geeft u een rondleiding op uw werk. Alles kan. Ook als u niet direct een baan weet kunt u al een bijdrage leveren door uw ervaring te delen. Let op: dit kost uiteraard wel tijd en inzet.

De PvdA Amsterdam gelooft dat we met elkaar de stad socialer en beter kunnen maken. We mogen niet accepteren dat een generatie verloren gaat.

Daarom hoop ik dat u met ons mee doet. Want met elke jongere die we aan een baan helpen, maken we het verschil.

Marjolein Moorman
Fractievoorzitter PvdA Amsterdam

Marjolein Moorman

Marjolein Moorman is onze wethouder Onderwijs, Armoede, Schuldhulpverlening en Jeugdzorg en was de lijsttrekker van de PvdA Amsterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. De strijd voor gelijke kansen staat centraal in alles wat zij doet. Wil jij alles over haar weten? Bezoek dan haar website www.marjoleinmoorman.nl Marjolein haar verhaal voor Amsterdam   Marjolein haar