Door Marjolein Moorman op 25 oktober 2013

PvdA kritisch op plannen huurtoeslag: zorg dat mensen niet in problemen komen

Mensen die huurtoeslag ontvangen, krijgen dit vanaf 1 december rechtsstreeks op hun eigen rekening overgemaakt. De toeslag wordt dan niet meer aan woningcorporaties overgemaakt. De PvdA Amsterdam maakt zich hier grote zorgen om. Mensen die moeilijk met geld om kunnen gaan (ook wel financieel onredzaam genoemd) lopen nu grote kans om in betalingsproblemen te komen.

Wethouder Ossel van Armoede heeft in een brief naar minister Blok (Wonen), en de staatssecretarissen Weekers (Financien) en Klijnsma (Sociale Zaken) zijn zorgen geuit. De PvdA Amsterdam ondersteunt deze brief van harte.

PvdA-fractievoorzitter Marjolein Moorman: ‘Als de huurtoeslag wordt overgemaakt naar de corporatie weet je zeker dat het gebruikt wordt om de huur te betalen. Nu krijg je een situatie dat het voor sommige mensen die niet goed met geld om kunnen gaan verleidelijk wordt om dit geld aan andere zaken uit te geven. Daardoor zullen mensen niet meer de huur kunnen betalen en in de problemen komen. Dat moeten we voorkomen.’

Bij mensen die in de bijstand zitten kan de gemeente het geld voor huur en energie inhouden.  Echter de groep mensen die financieel onredzaam zijn is groter dan de groep bijstandsgerechtigden. Zij dreigen tussen het wal en het schip te raken.

Wethouder Ossel roept de bewindslieden daarom op om met een oplossing te komen. Zelf stelt hij voor om een uitzondering te maken voor mensen van wie bekend is dat ze geen goed betaalritme hebben met het betalen van de huur. De regels bieden nu al ruimte voor dit soort uitspraken.

Lees hier de brief die wethouder Ossel schreef.

Marjolein Moorman

Marjolein Moorman is onze wethouder Onderwijs, Armoede, Schuldhulpverlening en Jeugdzorg en was de lijsttrekker van de PvdA Amsterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. De strijd voor gelijke kansen staat centraal in alles wat zij doet. Wil jij alles over haar weten? Bezoek dan haar website www.marjoleinmoorman.nl Marjolein haar verhaal voor Amsterdam   Marjolein haar

Meer over Marjolein Moorman