Door op 21 december 2012

Zware Rijksbezuinigingen op huishoudelijke hulp moeten van tafel

Het stadsbestuur gaat in Den Haag onderhandelen over de bezuinigingen in de zorg. Dat is de uitkomst van een door de raad aangenomen motie van ons en de VVD. Want de zware bezuinigingen in de zorg – met name op de huishoudelijke hulp – komen te zwaar aan in Amsterdam.

Het stadsbestuur rekent op bezuinigingen van ongeveer 250 miljoen euro op de Amsterdamse zorg in de komende jaren. Dat is erg veel. Deze bezuinigingen als gevolg van het regeerakkoord slaan overal neer, maar vooral de persoonlijke verzorging, dagbesteding en huishoudelijke hulp.

Daarnaast wil de regering dat steeds meer mensen thuis blijven wonen en niet meer in een verzorgingstehuis worden opgenomen. Daardoor zullen in de toekomst steeds meer mensen een beroep doen op die dingen waar zo zwaar op bezuinigd wordt en zijn aanpassingen aan die bezuinigingen wat ons betreft nodig. Gelukkig vonden wij de VVD aan onze zijde en kreeg ons verzoek aan de wethouder om te gaan onderhandelen een meerderheid in de raad.

Uit een voorlopige berekening is gebleken dat Amsterdam slechts 25% van het budget voor huishoudelijke hulp overhoudt, terwijl 75% van de Amsterdammers die zulke zorg nodig heeft een laag inkomen heeft en uit dat geld moet worden bediend. Het stadsbestuur onderzoekt en berekent momenteel waar nu precies de klappen zullen gaan vallen in Amsterdam, en gaat praten met de verantwoordelijke ministers in Den Haag. Lukt het de wethouder niet om de bezuinigingen te dempen, dan zal bekeken worden of en hoe de bezuinigingen voor de lage inkomens in Amsterdam gecompenseerd kunnen worden.

Peggy Burke is raadslid voor de PvdA.