Door op 11 september 2014

Zorgen over veiligheid thuiszorg

Steeds meer ouderen maken zich zorgen of ze hun thuiszorgmedewerker wel kunnen vertrouwen. Veel ouderen krijgen wisselende medewerkers van de thuiszorg aan huis. En doordat deze medewerkers zich vaak niet kunnen identificeren voelen veel ouderen zich onveilig: ze zijn bang een crimineel binnen te laten die zich voordoet als thuiszorgmedewerker. Dit blijkt uit een onderzoek van Cliëntenbelang Amsterdam. Ik heb namens de PvdA vragen gesteld aan VVD-wethouder Eric van der Burg.

Babbeltruc
Het gevoel van onveiligheid wordt vergroot door een aantal recente incidenten met criminelen die zich voordeden als nep-medewerker. Daarnaast zijn veel ouderen op hun hoede omdat steeds vaker oplichting plaatsvindt door babbeltrucs: criminelen die aanbellen en zich voordoen als politieagent of metercontroleur. De volgende quote uit het rapport van Cliëntenbelang geeft precies het probleem weer: “Buiten dat het vervelend is steeds de gang van zaken uit te leggen, kan ik u wel zeggen dat het een onveilig gevoel geeft dat alweer een vreemde voor de deur staat. Mijn privacy wordt aangetast. Zo veel vreemde mensen over de vloer die je nooit meer terugziet. Zij kunnen allemaal aan vreemden vertellen welke spullen ik in huis heb en hoe ik erbij lig. De organisatie vertelt mij vooraf niet wie er komt. Dus hoe ik weet ik zeker dat het een medewerker van deze organisatie is die weer voor de deur staat? Je wordt vaak gewaarschuwd voor babbeltrucs…”

Vertrouwd gezicht
Thuiszorg is heel persoonlijk en kwetsbaar. Het daarom erg belangrijk dat thuiszorginstellingen er alles aan doen om de betrouwbaarheid van hun personeel te garanderen en aan te tonen. De thuiszorginstellingen moeten er allereerst voor zorgen dat een cliënt een vaste thuiszorgmedewerker heeft, zonder al te veel wisselingen. Uit het onderzoek van Cliëntenbelang blijkt echter dat veel cliënten te maken krijgen met wisselingen. En juist deze wisselen maken dat mensen zich onveilig gaan voelen. Ten tweede zou elke medewerker een door de gemeente goedgekeurde identiteitskaart moeten dragen zodat altijd duidelijk is wie het huis binnenkomt. Ten derde, de thuiszorgorganisaties zouden zich klantvriendelijker op moeten stellen en de vragen over veiligheid en privacy serieuzer moeten nemen.

Ik heb schriftelijke vragen gesteld en zal de wethouder Zorg oproepen met de thuiszorgorganisaties in gesprek te gaan. Tevens wil ik dat bij het aangaan van nieuwe contracten met thuiszorgaanbieders duidelijkere afspraken worden gemaakt over veiligheid, privacy en een vaste thuishulp voor iedere cliënt.