Door Toon Geenen op 30 oktober 2020

Toon Geenen (31) nieuwe voorzitter PvdA Amsterdam

Toon Geenen (31) is de nieuwe voorzitter van de PvdA Amsterdam, heeft de ALV van de PvdA Amsterdam woensdagavond besloten. Hij volgt hiermee Bas Torenvliet op die na twee mooie jaren de voorzittershamer overdraagt. Wie is Toon Geenen en wat wil hij samen met zijn nieuwe bestuur de komende jaren met de PvdA Amsterdam bereiken? Ons redactieteam sprak met hem: “Ik wil met de talentvolle en warme mensen die onze vereniging rijk is twee mooie campagnes voeren die laten zien wat wij de stad te bieden hebben!”

Door: Uri Mazor

Toon, allereerst gefeliciteerd met je benoeming tot de nieuwe voorzitter van de PvdA Amsterdam! Voor de mensen die jou nog niet (zo goed) kennen, kan je wat over jezelf vertellen?
Dankjewel! Ik ben Toon Geenen, 31 jaar, heb een dochtertje van 2 en in januari hoop ik weer vader te worden. Voor mij is mijn gezin het belangrijkste en daar probeer ik zo veel mogelijk tijd voor vrij te maken. In het dagelijks leven stuur ik softwareontwikkeling aan  bij het UWV. Daarnaast ben ik al enkele jaren als vrijwilliger betrokken bij het Stoelenproject, een daklozenopvang bij de Europarking. Niemand in onze stad zou buiten moeten slapen. Een veilige nacht en een warm bord eten kunnen geven aan mensen die dat nodig hebben, geeft mij veel voldoening.”

Je hebt daarnaast geen onbekende binnen de PvdA..
“Nee dat klopt. Ik ben al best lang actief voor de partij. Ik kom niet uit een politiek nest, maar heb van jongs af aan betrokkenheid gevoeld bij de partij en haar idealen. Mijn mate van activiteit binnen de partij heeft nog wel verschild van jaar tot jaar. Zo was ik voorzitter van de JS, zowel landelijk als lokaal, ben ik onderdeel geweest van de stadsdeelraad Zuidoost en ben ik vanaf 2017 een tijd raadslid geweest. Er zijn echter ook jaren geweest waarin ik een stuk minder actief was, en me alleen met campagnevoeren bezighield. Maar wat ik deed, deed ik altijd met veel plezier en vanuit de idealen die onze partij kenmerken: gelijkheid, vrijheid en solidariteit. Vanuit die idealen ga ik ook als voorzitter van de PvdA Amsterdam aan de slag.”

“Gelijkheid, vrijheid en solidariteit. Vanuit die idealen ga ik als voorzitter van de PvdA Amsterdam aan de slag.”

Wat is voor jou de reden geweest om je kandidaat te stellen voor het voorzitterschap?
De transitieperiode die de partij doormaakt vanaf de verkiezingen in 2017, waarin we zowel landelijk als lokaal opeens niet meer bij de grootste partijen horen, is een moeilijk en langzaam, maar interessant proces. Wij hebben als PvdA een nieuwe rol moeten aannemen, eentje die wij niet per se gewend zijn. Ik vind het een mooie uitdaging om juist in zo’n periode als voorzitter de schouders eronder te zetten en met de talentvolle en warme mensen die de Amsterdamse vereniging rijk is weer te bouwen aan een sterke, sociale partij die klaar is voor de toekomst.”

Ondanks dat de PvdA niet meer de grootste partij is, hebben we wel een belangrijke positie in het stadsbestuur. Hoe zie jij die rol van de partij nu en in de komende jaren?
“Je ziet hoe goed onze wethouders en fractie het doen. Ze voeren activistisch en herkenbaar sociaaldemocratisch beleid. Voor wat betreft de toekomst heb ik heb nooit onder stoelen of banken gestoken dat ik een voorstander ben van linkse samenwerking. Dat zijn immers de partijen die ideologisch het dichtst bij ons staan en ik vind het een stuk logischer om te proberen met hen samen te werken. In die zin ben ik ook heel blij met dit college.”

“Onze wethouders en fractie voeren activistisch en herkenbaar sociaaldemocratisch beleid.”

Hoe vind je dat dat tot nu toe gaat?
“We timmeren goed aan de weg, met onder andere onze twee sterke wethouders Marjolein Moorman en Sharon Dijksma op belangrijke plekken in het stadhuis. Ook in de raad en de stadsdelen zijn we goed bezig. We worden weer steeds meer een partij waar mensen graag bij horen, dat zie je bijvoorbeeld aan het sinds jaren weer stijgende ledenaantal in Amsterdam, waarbij vooral het hoge percentage twintigers en dertigers opvalt. Met twee mooie campagnes in aantocht is dit het ideale moment voor mij om de partij te helpen oogsten wat de afgelopen jaren gezaaid is. Om dit te doen wil ik voortbouwen op het harde werk dat de afgelopen jaren op politiek en bestuurlijk vlak verricht is.”

“Bij het sinds jaren weer stijgende ledenaantal in Amsterdam, valt vooral het hoge percentage twintigers en dertigers op.”

Je bent als oud-raadslid goed ingevoerd in de lokale politiek. Ga je dat gebruiken?
“Het is een voordeel dat je enigszins weet hoe de wegen lopen, maar ik vind dat ik als voorzitter en wij als bestuur ons niet te veel met het dagelijkse politieke werk in de raad en in het stadhuis moeten bemoeien. Daar zitten erg capabele mensen die zijn gekozen door de Amsterdammers en die goed weten wat ze moeten doen. Wij houden ons vooral bezig met de organisatie van bijeenkomsten, campagnes en denken mee over thema’s voor de langere termijn. Ook vind ik het belangrijk dat de PvdA Amsterdam als grootste afdeling van het land de landelijke partij helpt.”

Wat zijn die thema’s waar de PvdA zich in Amsterdam op de langere termijn volgens jou op moet blijven profileren?
Ten eerste: onderwijs. Onder verschillende PvdA-wethouders – waaronder de huidige – is dat in de afgelopen 15 jaar een belangrijk thema geweest en ik zou graag zien dat dat zo blijft. Het onderwijs is een cruciaal onderdeel van ons streven naar kansengelijkheid. We moeten er als PvdA altijd voor blijven strijden dat kinderen die tegenslagen tegenkomen, of dat nou in het onderwijs zelf is of in de privésfeer, bij de overheid terecht kunnen voor hulp en dat deze groep dezelfde kansen blijft krijgen. Daarnaast moeten we tegen de wooncrisis blijven strijden. Om de stad leefbaar en Amsterdams te laten blijven moeten er betaalbare woningen blijven voor iedereen. Daarbij vind ik ook dat we ervoor moeten waken dat de wijken gemengd blijven of dat weer worden. Dit zorgt voor meer onderling begrip en een sterkere samenleving als geheel. Tot slot moet de PvdA wat mij betreft blijven strijden voor een inclusieve samenleving. Er is discriminatie en racisme in onze stad. Dat is onacceptabel.”

“Er is discriminatie en racisme in onze stad. Dat is onacceptabel.”

Heb je al een eerste indruk van je nieuwe bestuur?
“We hebben gisteren voor het eerst met zijn allen online vergaderd en mijn eerste indruk is heel erg goed. Het kennismakingsproces is natuurlijk in deze tijd wat ingewikkelder, omdat alles online moet. Maar ik ben erg blij met mijn mede bestuursleden en heb veel zin om iedereen beter te leren kennen en om er een mooie periode van te maken.”

Je liet het net al vallen: alles moet online. Erg lastig voor een partij die erom bekend staat graag in zaaltjes met veel mensen bij elkaar te komen.
Het is natuurlijk een lastige situatie en ik hoop dat het snel weer kan, maar we raken er aan de andere kant ook steeds meer aan gewend. Plus je wordt er ook creatief van. Tevens valt het mij op dat onze ‘online samenleving’ ook voordelen heeft. Zo kunnen we bij online bijeenkomsten sommige sprekers en gasten makkelijker uitnodigen die anders wellicht niet de tijd gehad hadden om naar Amsterdam te komen voor een PvdA-bijeenkomst van een uurtje.”

“Het valt mij op dat onze ‘online samenleving’ ook voordelen heeft.”

Maar de campagne zal er dus wel heel anders uit komen zien, denk je?
“Ja, zeker. Waar we normaal als PvdA op straat zouden staan met de kenmerkende rozen of bezoek zouden brengen aan een verzorgingshuis, moeten we daar nu creatiever mee omgaan. Posters plakken kan wel, maar veel dingen kunnen niet en daar moeten we nieuwe dingen voor bedenken. Zo kunnen we bijvoorbeeld een auto met luidsprekers laten rijden, brievenbussen vullen en kaartjes sturen naar onze leden en potentiële stemmers. Belangrijk is wel dat we de ontwikkelingen goed blijven volgen de komende tijd, het virus is namelijk snel in ons leven gekomen, maar zal ook, door middel van een vaccin, weer snel kunnen verdwijnen. Als partij moeten we voor alle omstandigheden klaar zijn.”

Tot slot, zijn er nog dingen die je kwijt zou willen bij onze leden en eventuele nieuwe leden/stemmers?
Het nieuwe bestuur en ik als voorzitter zijn bereid hard te werken om de club vooruit te helpen en twee mooie campagnes te voeren, maar uiteindelijk moeten we het samen gaan doen. Ik sta voor een laagdrempelig bestuur, waar voldoende ruimte is voor initiatief en waar iedereen de dingen op kan pakken waartoe hij of zij zich geroepen voelt. We zullen de komende weken gebruiken om elkaar wat beter te leren kennen en een agenda op stellen voor de komende periode, maar we moeten niet vergeten dat er in maart al verkiezingen zijn en dat we iedereen binnen de vereniging daar hard voor nodig hebben. Ik ben daarom ook blij dat we kunnen voortbouwen op de campagnemachine die het vorige bestuur al op heeft gezet. Het is nu aan ons om die machine steeds harder te laten draaien. Meld je dus aan en doe met ons mee, zou ik zeggen.”

“Ik ben blij dat we kunnen voortbouwen op de campagnemachine die het vorige bestuur al heeft opgezet.”

Doe met ons mee!

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Toon Geenen

Toon Geenen (Amsterdam, 1989) is al jaren actief voor de PvdA, sinds 2020 als voorzitter van de Amsterdamse afdeling. Hij woont in de Bijlmer en is vader van twee kinderen. In het dagelijks leven werkt hij in de ICT bij ProRail en is hij voorzitter van daklozenopvang Het Stoelenproject bij de Elandsgracht. “De PvdA is

Meer over Toon Geenen