Gratis openbaar vervoer voor kinderen gaat weer van start vanaf de zomervakantie!

8 april 2024

Mooi nieuws! In navolging van de succesvolle periode vorig jaar, waarin 17.000 kinderen in totaal bijna één miljoen gratis ritjes maakten in het Amsterdamse openbaar vervoer, is dat ook dit jaar weer mogelijk. Van 20 juli 2024 tot en met 5 januari 2025 tussen 9:00 uur en 21:00 uur reizen kinderen tussen 4 en 11 jaar weer gratis met het GVB. Aanvragen kan vanaf 1 juli 2024. Hulp bij de aanvraag van gratis OV voor kinderen is beschikbaar via de gemeente.

Raadslid Farley Asruf, wiens voorstel in de gemeenteraad hiertoe leidde, zegt: “Het is geweldig dat we de Amsterdammertjes weer een nieuwe periode gratis OV kunnen aanbieden. Vorig jaar heb ik vanuit de hele stad verhalen te horen gekregen van kinderen die in buurten komen, waar ze normaal niet zouden komen. En ook voor ouders is het een financieel voordeel waardoor ze geen druk op de portemonnee voelen bij het plannen van uitjes of noodzakelijke tripjes.”

De gratis regeling zal weer aan te vragen zijn via de site van de Gemeente en om gebruik te maken van het gratis reizen moet een persoonlijke OV-chipkaart worden aangeschaft.

Asruf: “Het liefst zie ik gratis openbaar vervoer voor zo veel mogelijk mensen, het hele jaar door, maar met deze letterlijke kinderstapjes zitten we al een eind in de goede richting. Het doet me echt goed dat kinderen elkaar ontmoeten in de tram, in de metro of in de bus en zowel met elkaar als met nieuwe buurten in aanraking komen. Het OV moet een publieke voorziening zijn waarmee iedereen in onze stad van A naar B kan komen, daar moet een financiële drempel zo laag mogelijk voor zijn.”