Door op 31 juli 2013

Romario (21) is werkloos en moet leven van zijn spaargeld

Ze zijn jong, hebben een goed diploma en kunnen toch geen baan vinden.  Wethouders en raadsleden van de PvdA Amsterdam volgen de hele zomer werkloze jongeren. Hoe verloopt hun zoektocht, waar lopen ze tegenaan?

Romario de Boer (21) heeft vorig jaar een MBO opleiding afgerond in de veiligheidsbranche. Hij doet er alles aan om een baan te vinden maar het is erg lastig. PvdA-raadslid Iman Akel volgt hem en kijkt waar hij tegenaan loopt.

Een paar dagen geleden heb ik Romario ontmoet en gesproken. Hij  is gediplomeerd beveiliger niveau 2. Hij is al een half jaar bezig met solliciteren, maar zonder resultaat. Romario heeft geen inkomsten, want de Dienst Werk en Inkomen wil dat hij van zijn spaargeld leeft. Gelukkig heeft hij tijdens zijn vorige baan flink kunnen sparen.  Om hem op weg te helpen hebben we gisteren een beveiliger gesproken die ik toevallig van mijn werk ken. Die heeft hem wat tips gegeven, maar vertelde ons ook dat het zware tijden zijn.

De sollicitatiebrief en CV van Romario hebben we samen door een deskundige na laten kijken. Er waren slechts enkele verbeteringen nodig, want voor de rest zag het er prima uit. Romario weet dat hij zijn rijbewijs moet halen, omdat dat zijn kansen op de arbeidsmarkt vergroot. Dit is vaak een vereiste voor het werk in de beveiliging. Hij is daarom nu al druk bezig met het leren van zijn theorie,  zodat hij met zijn rijlessen kan starten. Hij gaat hierna wellicht een verkorte spoedcursus doen zodat hij hem snel binnen heeft.

Een aantal weken geleden mocht Romario op gesprek komen bij het Rijksmuseum, maar ondanks dat de afspraak goed verliep en hij aan alles voldeed, is hij afgewezen. Romario heeft daarna om een toelichting gevraagd. Hij kreeg te horen dat hij niet door was vanwege zijn stem, klank en articulatie. Ze vonden dat hij niet  goed te verstaan was over de portofoon. Romario herkent dit niet, omdat hij eerder met portofoons werkte bij het Ronald mcDonald’s sportcentrum en de Dienst Wonen, Zorg en Samenleving. Hij is er daar nooit eerder op aangesproken, dus deze opmerkingen waren nieuw voor hem. Gelukkig is er weer een kans, laatst had het Rijksmuseum opnieuw een vacature die op zijn opleiding aansloot. Wie weet komt hij nu wel verder.

Romario is ook aangesloten bij de Kandidatenmarkt. Dit is een organisatie die afgestudeerden helpt met het zoeken naar een baan. Hier sprak hij onlangs iemand die heeft gezegd dat ze een toezichthouder zoeken op oproepbasis. Deze functie begint half augustus. Romario heeft zijn motivatiebrief en CV opgestuurd, dus ik ben benieuwd!

Wat mij opvalt is dat Romario zeer gedreven is om aan een baan te komen en er alle energie insteekt. Hij heeft weer een aantal nieuwe brieven de deur uit gedaan. Wel is het zo dat hij zo snel mogelijk zijn rijbewijs moet halen, omdat dat in deze branche vaak een vereiste is. Gelukkig is hij zich daarvan bewust en is hij hier dan ook druk mee bezig.

Even voorstellen:
Naam: Romario
Leeftijd:  21
Afgeronde opleiding: Beveliger BOL niveau 2
Op zoek sinds:  januari 2013
Zoekt naar: een baan in de zakelijke dienstverlening, het werken en ondersteunen van mensen.
Lijfspreuk:  ”For every dark night, there is a brighter day”

Iman Akel is raadslid voor de PvdA.