Door Marjolein Moorman op 12 februari 2014

PvdA wil leerwerkmakelaars op alle Amsterdamse MBO’s

De gemeenteraadsfractie van de PvdA wil dat op ieder Amsterdams MBO een leerwerkmakelaar aan de slag gaat. Deze leerwerkmakelaar moet leerlingen helpen bij het vinden van een passende stage of baan. De makelaar moet een sleutelrol gaan spelen tussen scholen, leerlingen, bedrijven en de gemeente. De leerwerkmakelaar heeft de taak om de wensen en capaciteiten van de leerlingen af te stemmen op beschikbare stages en banen in de regio.

De PvdA pleitte er al eerder voor dat opleidingen inzichtelijk maken waar hun studenten terecht komen na het afronden van hun studie. Ook met het oog op de aansluiting van de opleiding op de huidige arbeidsmarkt. Op het moment vallen honderden jongeren per jaar buiten de boot doordat ze afstuderen op opleidingen die nauwelijks uitzicht bieden op een betaalde baan. De leerwerkmakelaar kan bijdragen aan een verbeterde aansluiting tussen opleiding en arbeidsmarkt.

Een proef met een leerwerkmakelaar op het Regio College en Horizon College in de Zaanstreek was zeer succesvol. In anderhalf jaar tijd slaagde die regio erin om 82% van de leerlingen die een niveau 2 opleiding volgen en moeilijk een baan of stageplek kunnen vinden te matchen. Inmiddels is er ook een leerwerkmakelaar gestart voor leerlingen die een niveau 1 opleiding volgen met als opdracht om leerlingen te bemiddelen naar werk of een vervolgopleiding op niveau 2.

Fractievoorzitter Marjolein Moorman: ‘In Amsterdam zit negentien procent van de jongeren werkloos thuis. En onder jongeren met een etnische achtergrond zelfs veertig procent. Een onacceptabel hoog aantal. Een leerwerkmakelaar kan jongeren die dreigen uit te vallen helpen bij het vinden van een baan of stage.’

Behalve de succesvolle bemiddeling van leerlingen heeft de leerwerkmakelaar onder andere ook geleid tot meer aandacht bij docenten voor gerichte contacten met het bedrijfsleven en betere samenwerking tussen MBO-scholen en het bedrijfsleven.

Moorman: ‘Een leerwerkmakelaar kan ook helpen bij het bestrijden van schooluitval. Te vaak vallen jongeren uit het onderwijs, omdat ze geen stage kunnen vinden. Dat is dubbele pech: geen opleiding, geen baan. Een leerwerkmakelaar moet dat helpen voorkomen.’

In de regio Zaanstreek wordt de leerwerkmakelaar bekostigd vanuit Vroegtijdige Schoolverlaten (VSV) programmagelden en vanuit de bestrijding van jeugdwerkeloosheid. De PvdA zal de wethouder Onderwijs vragen om samen met de MBO-scholen plannen te maken voor leerwerkmakelaars in Amsterdam.

Marjolein Moorman

Marjolein Moorman is onze wethouder Onderwijs, Armoede, Schuldhulpverlening en Jeugdzorg en was de lijsttrekker van de PvdA Amsterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. De strijd voor gelijke kansen staat centraal in alles wat zij doet. Wil jij alles over haar weten? Bezoek dan haar website www.marjoleinmoorman.nl Marjolein haar verhaal voor Amsterdam   Marjolein haar

Meer over Marjolein Moorman