Door Dennis Boutkan op 14 januari 2016

PvdA vraagt aandacht voor grote inhuur van externe krachten

De PvdA maakt zich zorgen over de grote hoeveelheid aan externe krachten die door Gemeente Amsterdam worden ingehuurd die langer in dienst zijn, of meer betaald krijgen dan de bedoeling is. Tijdens een spoeddebat in de gemeenteraad is er bij de wethouder nogmaals op aangedrongen om de aantallen terug te dringen.

Door een initiatiefvoorstel van PvdA-raadslid Dennis Boutkan moet het college de gemeenteraad periodiek informeren over alle extern ingehuurde krachten die over de norm heen gaan wat betreft we willen betalen en voor welke duur mensen ingehuurd worden. Helaas blijkt dat die norm regelmatig overschreden wordt. Dennis Boutkan: ‘Als gemeenteraad hebben wij het signaal afgegeven dat we willen dat die externe inhuur flink beperkt wordt. Dan is het teleurstellend om te zien dat het nu zo’n groot aantal is. Bovendien krijg ik nog geen garanties dat dat in de toekomst minder zal worden. Ik ben wel erg blij dat het college voortvarend aan de slag gaat met de rapportage. Hierdoor krijgen we als gemeenteraad inzichten en kunnen we erop handelen’.

In een brief aan de gemeenteraad laat het college weten dat hun rapportage een momentopname betreft en dat het aantal extern ingehuurde krachten dat over de norm heen gaat nog zou kunnen toenemen. De PvdA zal de rapportages zorgvuldig in de gaten houden.

Dennis Boutkan

Dennis Boutkan is lid van de gemeenteraadsfractie van de PvdA Amsterdam. Dat combineert hij met zijn werk als arbeidspsycholoog bij zijn eigen bedrijf Upstream Consulting, waarmee hij zowel in de publieke, als private sector werkzaam is. Daarnaast is hij maatschappelijk zeer actief. Zo was hij tussen 2006 en 2012 voorzitter van het COC Amsterdam. Dennis is woordvoerder

Meer over Dennis Boutkan