Door op 9 juni 2013

PvdA vecht voor toegankelijke Amsterdamse woningmarkt

De Amsterdamse huizenmarkt zit op slot. Op een sociale huurwoning moet jaren worden gewacht, starters hebben het moeilijk. Veel mensen krijgen hun woning niet verkocht, terwijl middeninkomens nauwelijks een woning kunnen vinden.

De PvdA doet er alles aan om de woningmarkt toegankelijk te houden. Zo wist de PvdA-fractie 2,5 miljoen euro aan extra startersleningen voor elkaar te krijgen. Die komen bovenop de 2 miljoen euro die wethouder Freek Ossel (wonen) hier onlangs beschikbaar voor stelde. Essentieel voor de doorstroming in de stad.

PvdA-wethouder Ossel lanceert een scala aan initiatieven. Hij wil meer huurwoningen toegankelijk maken voor middeninkomens en onlangs kwam hij met een plan dat tot 2.000 extra huur- en koopwoningen moet leiden. Zo worden leegstaande kantoren omgebouwd tot studenten- en starterswoningen, komen er meer mogelijkheden voor woningruil en wordt illegale verhuur hard aangepakt.

Verder riep de wethouder minister Blok onlangs op om woningcorporaties korting op de corporatieheffing te geven wanneer ze investeren in wijken waar de leefbaarheid achterblijft. Ossel is tegen het plan van de minister dat corporaties niet meer mogen investeren in middeldure huurwoningen. De komende jaren zijn er 10.000 woningen nodig. Zonder investeringen van de corporaties, valt de woningproductie ver terug.