PvdA, GroenLinks en D66 presenteren Amsterdams Akkoord 2022 – 2026

25 mei 2022

Vandaag presenteren PvdA, GroenLinks en D66 Amsterdams Akkoord 2022 – 2026. Op basisschool ’t Koggeschip in Amsterdam Nieuw-West ontvouwden Marjolein Moorman (PvdA), Rutger Groot Wassink (GroenLinks) en Reinier van Dantzig (D66) de plannen uit het coalitieakkoord voor de komende jaren die gebaseerd zijn op drie belangrijke pijlers: een solidaire stad met kansen voor iedereen, een duurzame toekomst en een verantwoorde groei van de stad.

Sinds de succesvolle verkiezingen voor de PvdA op 16 maart onderhandelden Marjolein Moorman en Sofyan Mbarki namens onze fractie samen met GroenLinks en D66 in goede sfeer over dit nieuwe coalitie-akkoord. Een akkoord met een sociaal karakter, maar waarin we ook genoodzaakt zijn om moeilijke keuzes te maken door de financiële situatie waar de stad in zich bevindt: “In die keuzes waren solidariteit en de sterkste schouders de zwaarste lasten voor ons het uitgangspunt,” aldus Marjolein Moorman. “Het gaat namelijk pas goed met de stad als het goed gaat met iedereen. Door over heel de linie ongelijk te investeren in gelijke kansen kunnen we aan de ene kant Amsterdammers die het minst hebben het meest ondersteunen. Tevens kunnen we blijven investeren in een duurzame toekomst en een verantwoorde groei van de stad.”

“In de keuzes waren solidariteit en de sterkste schouders de zwaarste lasten voor ons het uitgangspunt,” – Marjolein Moorman

Solidaire stad met gelijke kansen
Het meest doen op de plekken waar dit het hardste nodig is. De investeringen in het Masterplan Zuidoost, het Masterplan Nieuw-West en Aanpak Noord symboliseren deze manier van besturen. Er wordt in totaal zo’n 60 miljoen euro vrijgemaakt om achterstallige investeringen in te lopen en het perspectief in deze wijken te vergroten. Tevens blijven in het coalitie-akkoord de armoede-gelden overeind, blijven we ongelijk investeren in het onderwijs en komen er enkele miljoenen euro’s bij voor handhaving en veiligheid. Ook wordt de geplande OBA Next verplaatst van de Zuidas naar Amsterdam-Zuidoost.

Duurzame toekomst en verantwoorde groei
Om de klimaatcrisis te bestrijden en de energierekening van Amsterdammers te verlagen, maken we 32 miljoen euro vrij voor een groot isolatie-offensief waarmee we beginnen in de wijken waar de huizen het slechtst geïsoleerd zijn. Ook wordt de stad dwingender richting commerciële en particuliere verhuurders over het isoleren van hun woningen. Daarnaast blijven we inzetten op schonere lucht in de stad, met meer ruimte voor voetgangers en fietsers en blijven we wijken en buurten vergroenen. Betaald parkeren breiden we uit naar alle buurten waar de parkeerdruk hoger is dan 90%, terwijl de bezoekersregeling verruimd wordt

Het bestrijden van de wooncrisis blijft daarnaast topprioriteit. Meer betaalbare woningen in het sociale- en middensegment blijven hard nodig. We blijven streven naar 7500 woningen per jaar te bouwen, volgens de verdeling 40% sociaal, 40% middensegment en 20% vrije sector. We grijpen daarnaast alle middelen aan om te zorgen dat woningen ook betaalbaar blijven via regulering van de markt, zoals mogelijke uitbreiding van de opkoopbescherming en antispeculatiebeding.

Een huis is daarnaast meer dan alleen een plek om te wonen. Het is een plek waar je je thuis voelt, waar je jezelf ontwikkelt en waar je je vrienden hebt. Op sloop-nieuwbouw rust geen taboe als dit leidt tot verbetering, maar we introduceren wel een terugkeergarantie. In Nieuw-West, Zuidoost en Noord stimuleren we dat 25% van de nieuwe woningen met voorrang verleend wordt aan mensen uit de buurt.

Sterkste schouders de zwaarste lasten
Om al deze ambities voor de stad te bekostigen en de begroting sluitend te krijgen, waren de coalitiepartijen genoodzaakt om scherpe keuzes te maken. Zo wordt er bespaard waar mogelijk op programmering. Daarnaast wordt de OZB verhoogd richting het gemiddelde van de vier grote steden en worden enkele grote investeringsprojecten vertraagd danwel uitgesteld. Hier staat tegenover dat de afvalstoffenheffing wordt verlaagd.

Wethouders PvdA
Als partijen zijn wij overeengekomen dat het college naast de burgemeester uit negen wethouders zal gaan bestaan, waarvan drie namens de PvdA. De fractie van de PvdA Amsterdam draagt hiervoor de volgende kandidaat-wethouders voor aan de gemeenteraad van Amsterdam:

Marjolein Moorman (Onderwijs, Armoede, Jeugdzorg, 1e Loco-burgemeester)

Sofyan Mbarki (Economische Zaken, Sport, MBO, Jongerenwerk, Aanpak Binnenstad)

Hester van Buren (Financiën, Personeel & Organisatie, Lucht & Zeehaven)

Klik hier om meer over hen te lezen.

Klik op de afbeelding hieronder voor het gehele coalitie-akkoord.