Door op 20 juni 2013

PvdA: breed front tegen werkloosheid

Vandaag werden de nieuwste werkloosheidcijfers bekend. Die is wederom toegenomen. In vergelijking met de vorige maand zitten 9.000 extra mensen zonder baan. De totale werkloosheid bedraagt nu maar liefst 659.000.

PvdA-gemeenteraadslid Emre Ünver maakt zich grote zorgen om deze ontwikkeling. ‘Dit zijn weer 9.000 extra mensen wiens toekomst nu uiterst onzeker is. Kan ik mijn huis nog wel betalen? Ga ik ooit nog een baan vinden? Wat moet ik doen?, zijn vragen die ze stellen.

De PvdA Amsterdam doet er alles aan om de oplopende werkloosheid te bestrijden. Daarbij letten we vooral op de jeugdwerkloosheid. Ünver: ‘We hebben onlangs 2,5 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een Amsterdams Akkoord. Met dit geld moeten scholen, werkgevers en de gemeente samen een front vormen tegen jeugdwerkloosheid. Want als je als jongere werkloos raakt, betekent dit een valse start voor de rest van je carriere.

Het nieuws dat onze PvdA-minister Lodewijk Asscher 600 miljoen euro beschikbaar heeft om de werkloosheid te bestrijden vindt de PvdA Amsterdam ook een hele goede zaak. Het kabinet betaalt de helft van de plannen die leiden ‘tot meer werk of stageplekken voor jongeren, behoud van vakkrachten of de begeleiding van met ontslag bedreigde werknemers naar nieuw werk’, zo liet de minister van Sociale Zaken vandaag weten.

Voor Ünver komt dit nieuws als geroepen. ‘Alleen door er samen de schouders onder te zetten, kunnen we zoveel mogelijk mensen aan een baan of stage helpen en een goede toekomst bieden.’