Door Marjolein Moorman op 5 juni 2013

PvdA Amsterdam: Voor een bruisende stad, tegen de kloof

Amsterdam doet het goed. Het is volgens de Atlas van Nederland de fijnste stad om te wonen. Anders dan voorheen blijven studenten en jonge gezinnen in de stad. De afgelopen maanden schitterde het Rijksmuseum in elke cultuurbijlage, meer toeristen dan ooit bezoeken onze stad. Binnenlandse en buitenlandse bedrijven willen hier graag een vestiging openen, studenten stromen toe. Het is crisis, de werkeloosheid loopt op, maar Amsterdam bruist.

Tegelijkertijd segregeert de stad. Volgens Jeroen Slot van de dienst Onderzoek en Statistiek (O+S) wordt de kloof tussen arm en rijk, hoog- en laagopgeleid, gezond en ongezond in onze stad steeds groter. Terecht dat Het Parool dit probleem woensdag op de voorpagina zette. Die kloof is steeds vaker een fysieke. Hoogopgeleiden wonen in de binnenstad, laagopgeleiden in Nieuw-West of Zuidoost.

De PvdA ziet de toenemende kloof als een van de grootste bedreigingen van onze stad. Wij geloven in een emanciperende stad waarin iedere Amsterdammer zijn of haar talenten optimaal kan ontwikkelen. De wijk waar je wordt geboren mag nooit bepalend zijn voor je kansen. Voor ons zijn de afschuwelijke rellen in Stockholm een belangrijke waarschuwing. . Daar is het verschil tussen arm en rijk in korte tijd fors toegenomen, met alle gevolgen van dien. Dat mag Amsterdam niet gebeuren. Daarom blijven we ons met hart en ziel inzetten voor een ‘ongedeelde stad’.

Volgend jaar is het 100 jaar geleden dat Wibaut, de eerste sociaal-democratische wethouder, toetrad tot het Amsterdamse stadsbestuur. Sindsdien hebben wij ons ingezet voor een stad waarin iedereen betaalbaar kan wonen. Dat betekent verantwoordelijkheid nemen en ingrijpen waar nodig. Want wij willen geen stad waarin alleen een plek is voor de meest succesvollen.

Volgens Justus Uitermark is Amsterdam vergeleken met andere steden nog altijd een ‘ongedeelde stad’. Het beleid waarbij door middel van quota een rem is gezet op het splitsen en verkopen van huurwoningen binnen de ring heeft gewerkt. Met de corporaties is afgesproken hoeveel betaalbare woningen zij moeten blijven aanbieden. Het compleet veryuppen van het Centrum en Zuid is succesvol tegengegaan.

De stedelijke vernieuwing waarbij verloederde buurten, ook binnen de ring, zijn opgeknapt heeft gewerkt. De eenzijdige samenstelling in het woningaanbod heeft plaats gemaakt voor een mix van huur en koop en daarmee ook tot een gedifferentieerde bevolking. Dat is een ongedeelde stad. Het heeft bijgedragen aan het vergoten van het aantal hoogopgeleiden in de stad en kwam zo ten goede aan de ooit slechte buurten Bos en Lommer, de Baarsjes en de Tsaar Peterbuurt.

De grote gelijkmakers blijven onderwijs en werk. Goed onderwijs vergroot de kansen op goed (betaald) werk. Met de kwaliteitsaanpak van het basisonderwijs is de PvdA de strijd aangegaan tegen het idee dat we van een kind uit een achterstandspositie of van buiten de ring minder hoeven te verwachten. We hebben het basisonderwijs drastisch verbeterd, ook toen basisschooldirecteuren boos werden omdat de stad zich met ‘hun scholen bemoeide’. En de nieuwe gymnasia staan nu eens niet in Centrum of Oud-Zuid,  maar in Noord en Zuidoost. Met het verbeteren van het onderwijs gaan we door. Aan MBO-directeuren vragen we geen nepstudies meer aan te bieden en studenten af te leveren met perspectiefvolle diploma’s.

De grote uitdaging van deze tijd is ervoor te zorgen dat jongeren door middel van die gelijkmakers onderwijs en werk toegang krijgen en houden tot de arbeidsmarkt. Daarom heeft de PvdA deze week voorgesteld om 2.5 miljoen te steken in de bestrijding van de jeugdwerkloosheid en te komen tot een Amsterdams akkoord, waarin onderwijs, werkgevers en gemeente samenwerken.

Met betaalbaar wonen voor iedereen, het beste onderwijs van het land en voldoende werk blijft Amsterdam bruisend en ongedeeld.

Marjolein Moorman is fractievoorzitter van de PvdA in Amsterdam.

Marjolein Moorman

Marjolein Moorman is onze wethouder Onderwijs, Armoede, Schuldhulpverlening en Jeugdzorg en was de lijsttrekker van de PvdA Amsterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. De strijd voor gelijke kansen staat centraal in alles wat zij doet. Wil jij alles over haar weten? Bezoek dan haar website www.marjoleinmoorman.nl Marjolein haar verhaal voor Amsterdam   Marjolein haar

Meer over Marjolein Moorman