Door op 14 januari 2014

PvdA Amsterdam: stop eigen bijdrage medicijnen voor vreemdelingen

De PvdA Amsterdam wil dat de eigen bijdrage van 5 euro voor medicatie van vreemdelingen wordt teruggedraaid. Door de nieuwe regeling, die 1 januari is ingegaan, krijgen honderden Amsterdamse asielzoekers moeilijker toegang tot medicijnen. Raadslid Maarten Poorter: ‘Dit is de meest kwetsbare groep mensen die in Amsterdam rondloopt en aan de verkeerde kant van de tweedeling staan. zij zijn vaak dakloos, werkloos en veel van hen hebben psychische problemen. Wij vinden het ongehoord dat de zorgverzekeraars juist aan deze groep een eigen bijdrage vraagt.’

Vanaf 1 januari moeten asielzoekers die niet langer onder de zorg van Centraal Orgaan Asielzoekers vallen een eigen bijdrage van 5 euro per medicijn betalen. In Amsterdam gaat het volgens de meeste schattingen om zo’n 10.000 mensen. Die 5 euro werpt een enorme drempel op voor vreemdelingen die lichamelijke of psychische klachten hebben. Maarten Poorter: ‘Deze groep mensen heeft vaak geen geld om die eigen bijdrage voor medicatie te betalen. Organisaties als ASKV betalen de eigen bijdrage nu uit eigen zak, maar hun financiën zijn eindig.’ Om dit te realiseren zal Poorter een debat hierover in de gemeenteraad aanvragen. Poorter: ‘Als we dit terugdraaien kunnen we deze groep hen in ieder geval helpen hun gezondheid te verbeteren. Vergeet niet dat op tijd beginnen met medicatie ervoor zorgt dat later veel duurdere behandelingen niet nodig zijn.’ De gemeente zou organisaties als het ASKV financieel meer kunnen ondersteunen, maar daarmee bereiken we niet de hele groep. Daarom willen we deze regel helemaal van tafel.’