Door op 10 juni 2013

Oproep werkgroep Zorg en Welzijn #VanWaarde020

De PvdA roept leden en kiezers op om deel te nemen aan de werkgroep Zorg en welzijn. Deze werkgroep zal de komende maanden werken aan de zorgparagraaf in het verkiezingsprogramma.

De komende jaren gaat veel veranderen in de zorg. De langdurige zorg uit de AWBZ en de jeugdzorg worden een verantwoordelijkheid van de stad. De nieuwe werkwijze in het zorgdomein biedt kansen, maar er zijn ook nog veel onzekerheden. Veel mensen gaan hun thuiszorg verliezen. Veel zorginstellingen zullen worden gesloten en mensen blijven langer thuis wonen. Van mantelzorgers en vrijwilligers zal meer worden gevraagd. Het aanbod op het gebied van geestelijke gezondheidszorg in de stad moet beter afgestemd op de vraag. Meer mensen voelen zich eenzaam en vinden geen aansluiting meer bij de buurt. Op deze en nog veel meer onderwerpen willen we in de komende maanden een visie en concrete oplossingen bedenken waar de fractie de komende vier jaar mee aan de slag gaat. Bijvoorbeeld, hoe organiseren we eigen kracht beter? Hoe kunnen we initiatieven uit de buurt beter faciliteren om samenredzaamheid te versterken?

Om input te verzamelen voor de zorgparagraaf willen we graag een groep mensen (zorgprofessionals, mantelzorgers, patienten, onderzoekers, en andere geïnteresseerden) bijeen brengen die actief gaan meehelpen bij het maken van verkenningen en helpen meeschrijven aan de zorgparagraaf. Zoals bij alle thema’s in het verkiezingsprogramma laten we ons inspireren door het essay Van waarde.

De werkwijze is als volgt: tijdens een eerste startbijeenkomst op 20 juni maken we werkafspraken en kiezen we onderwerpen voor verdere verkenningen. De verkenningen zullen door (groepjes) leden van de werkgroep in de tussentijd worden uitgevoerd (bijvoorbeeld door gesprekken, werkbezoeken, etc). Op 9 juli bespreken we de resultaten van deze verkenningen.  In de week van 5 tot 12 augustus gaat de PvdA de hele week de stad in om zorginstellingen te bezoeken, de handen uit de mouwen te steken bij mensen thuis, koken voor de buurt en met heel veel Amsterdammers te praten over zorg. Op 22 augustus bespreken we het concept van de zorgparagraaf in de werkgroep, zodat deze op 1 september gereed is om te presenteren aan de leden ter verdere bespreking.

20 juni  17:30 – 19:30 uur             Werkgroep: start en kiezen onderwerpen voor verkenningen                                                (voorafgaand aan de tweede bijeenkomst #VanWaarde020, MuzyQ).

9 juli 19:30 – 22:00 uur                  Werkgroep: resultaten van de verkenningen

5-12 augustus                                   Week van de Zorg

22 aug. 19:30 – 22:00 uur              Werkgroep: Bespreken concept

1 september                                     Publicatie eerste concept verkiezingsprogramma #VanWaarde020

Voor de Week van de Zorg zijn we op zoek naar: mensen die een dagje (of meer) willen helpen als vrijwilliger, instellingen die de PvdA graag willen ontvangen, of mensen die willen helpen bij de organisatie van deze week.

Maarten Poorter is lid van de programmacommissie en heeft daar de taak op zich genomen het schrijven van de zorgparagraaf te coördineren. Voor vragen en/of aanmelding: [email protected]