Door op 24 oktober 2013

Meer lekker eten op straat: ruim baan voor Foodtrucks

Amsterdam moet de opkomst van streetfood omarmen. Er moeten meer plekken op straat komen waar kleine ondernemers eten kunnen verkopen. Bovendien moeten de regels daarvoor worden aangepast, zodat het eten op straat net zo gevarieerd wordt als de keukens van onze horeca.

Vandaag presenteert PvdA-raadslid Rik Winsemius in samenwerking met GroenLinks het initiatiefvoorstel Lekker eten op straat. Hierin staan voorstellen om meer ruimte te creëren voor ‘foodtrucks’. Dit zijn eetkarren waarin ondernemende bewoners hun eigengemaakte voedsel kunnen verkopen. Amsterdam laat op dit gebied enorme mogelijkheden liggen.

‘Het voedsel in Amsterdam kan zoveel gezonder, verser en goedkoper’, aldus raadslid Winsemius: ’Eten is een krachtig bindmiddel en daarom is een gevarieerd voedselaanbod, uit de diverse culturen die Amsterdam rijk is, een onmisbare aanwinst voor de stad. Hiermee spelen we bovendien in op de trend dat eten een steeds belangrijker onderdeel wordt van de identiteit van steden. Kijk maar naar het succes van De Rollende Keukens of Kanen bij Ten Kate.  Amsterdam kan met dit voorstel een koploper worden. ’

De PvdA en Groenlinks stellen onder meer voor om de strenge regels voor ventplekken te herzien. De huidige regelgeving zorgt ervoor dat voedselkarren alleen vis, hotdogs of ijs kunnen verkopen. In Amsterdam wordt namelijk alleen de verkoop van niet-bederfelijk voedsel toegestaan. Bovendien mag de bereiding van het eten alleen elektrisch gebeuren. Het ingediende voorstel heeft dus als doel de diversiteit van het voedsel op straat te vergroten. Zo zal dit een sector worden waarin ondernemende Amsterdammers op een mooie manier een eerlijke boterham kunnen verdienen. Dankzij gesprekken met innovatieve ondernemers als The Food Line Up en The Eatery weten we wat de mogelijkheden zijn.

Om deze doelen te verwezenlijken hebben GroenLinks en de PvdA een plan opgesteld met daarin zeven aanbevelingen.

1)     Ken nieuwe vergunningen toe aan conglomeraten van samenwerkende ondernemers;

2)     Laat de handhaving grotendeels over aan deze vereniging van ondernemers en controleer steekproefsgewijs;

3)     Volg voor selectie de regels voor een onderhandse of openbare aanbesteding met goed omschreven criteria;

4)     Inventariseer in samenwerking met de stadsdelen de plekken;

5)     Schrijf een nieuwe verordening voor lekker eten op straat;

6)     Vraag pacht;

7)     Ga niet over één nacht ijs, maar stel een proefperiode in.

Om tot een goede spreiding over de stad te komen, kan elk stadsdeel een aantal plekken aanwijzen. Vergunningen zullen worden toegekend aan samenwerkende ondernemers. Zij worden verantwoordelijk voor de controle op elkaar. Zo voorkomt de gemeente hoge handhavingskosten.

Winsemius stelt voor om in eerste instantie met honderd staanplaatsen te beginnen. Deze worden door de gemeente in samenspraak met buurtbewoners en mogelijke belangenverenigingen geëvalueerd na een periode van twee jaar. Indien het concept een succes blijkt, zal er een uitbreiding plaatsvinden van het project.