Door op 4 maart 2014

Krot100: lijst van 100 slechtst onderhouden panden

De PvdA wil dat er een interactieve en publieke lijst van de honderd slechtst onderhouden gebouwen in de stad wordt opgesteld. Huisbazen worden zo aangespoord om de kwaliteit van woonhuizen in de stad die onder de maat zijn te verbeteren. Daarnaast helpt de lijst toekomstige kopers/huurders na te gaan of er onderhoudsproblemen zijn met het pand dat zij willen betrekken.

Begin vorig jaar meldden verhuurders dat zij noodzakelijk onderhoud steeds vaker uitstellen. Zij doen alleen nog klein onderhoud, zoals het vervangen van een lamp in het portiek of repareren van een deurbel. Aan groter onderhoud, zoals het vervangen van verouderde geisers, schimmelvorming door vochtigheid en slechte isolatie, wordt in veel gevallen niets gedaan of uitgesteld. Hierdoor lopen bewoners, vaak gezinnen met kinderen, onacceptabele gezondheidsrisico’s.

Tijdens recente werkbezoeken van de PvdA gemeenteraadsfractie in onder andere Slotermeer was achterstallig onderhoud een veel gehoorde klacht. Behalve bij het meldpunt achterstallig onderhoud van de SP-fractie – een zeer te prijzen initiatief dat de PvdA gemeenteraadsfractie van harte ondersteunt – is er eigenlijk geen plek waar Amsterdammers klachten kunnen melden behalve bij verhuurders zelf. Nergens is een overzicht te vinden van slecht onderhouden panden of gemelde klachten.

PvdA-raadlid Michiel Mulder: ‘De PvdA vindt dat in Amsterdam iedereen betaalbaar kunnen wonen. Het verbeteren van de kwaliteit van woningen is goed voor de buurt. Het heeft een positief effect op bijvoorbeeld de leefbaarheid en veiligheid.’

De PvdA vindt dat iedere Amsterdammer recht heeft op een veilige en goed onderhouden leefomgeving. De verhuurder heeft de wettelijke plicht daarin te voorzien. Steeds meer Amsterdamse gezinnen – vaak in buitenwijken – zien zich echter geconfronteerd met achterstallig onderhoud van hun woning. Met alle gevolgen van dien. Kinderen kunnen niet op hun eigen kamer slapen omdat ze door schimmel last krijgen van hun luchtwegen, of gezinnen slapen als het echt koud wordt bij elkaar rond de gaskachel in de woonkamer.

De PvdA wil daar iets aan doen en dient daarom een initiatiefvoorstel in.  Amsterdam heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in de wijkaanpak. Daarmee werd de kwaliteit van veel buurten en huurwoningen in de stad verbeterd. Toch is er nog veel werk te doen. Door het inzichtelijk maken van slecht onderhouden gebouwen kunnen wij het probleem aanpakken. Slecht onderhouden woningen beter maken vergroot het woongenot van veel Amsterdammers. Mensen voelen zich prettiger en veiliger, buurten worden leefbaarder.

Om er voor te  zorgen dat de kwaliteit van slecht onderhouden gebouwen in Amsterdam op korte termijn verbetert, wil de PvdA dat er een lijst met de honderd slechtst onderhouden panden wordt opgesteld. Deze lijst, de Krot100, wordt samengesteld op basis van input van bewoners. De lijst geeft inzicht in waar de onderhoudsproblemen het grootst zijn, wat de aard van de problemen is en op welke termijn deze zullen worden opgelost. Met de interactieve kaarten op http://maps.amsterdam.nl/ geeft de gemeente al inzicht in allerlei ontwikkelingen in de stad, zoals klimaatneutrale bouw en architectonische kwaliteiten.