Door op 9 augustus 2013

Jongeren begeleiden naar werk: “Wij gaan uit van gelijkwaardigheid”

Jongeren in Amsterdam die hulp willen bij het zoeken naar werk, die worstelen met schulden en andere problemen, kunnen zich sinds 2012 melden bij De Kandidatenmarkt. Deze organisatie heeft een geheel eigen manier om deze jongeren aan werk, een stage of een opleiding te helpen.

De Kandidatenmarkt is een jonge organisatie die werkloze jongeren in Amsterdam begeleidt in de zoektocht naar een baan. De jongeren die zich hier melden zijn vaak doorgestuurd door andere instanties zoals jeugdzorg, bureau leerplicht en DWI of ze melden zich via bekenden. Heleen Termorshuizen, projectleider: “Met onze aanpak kunnen we een snel en doelgericht resultaat bereiken, persoonlijke aandacht geven en maatwerk leveren.” De organisatie heeft vorig jaar van de 200 jongeren die binnen kwamen, 60 % kunnen helpen.

De jongeren die zich melden hebben een verschillende achtergrond, zo’n tachtig procent van de jongeren komt vanuit het MBO, de rest is afkomstig van het HBO of WO. De kandidaten hebben vaak achterliggende problemen waardoor ze geen baan kunnen vinden. Heleen: “Veel jongeren hebben hun opleiding niet afgemaakt, zijn opgegroeid in slechte sociaal economische omstandigheden en hebben te kampen met armoede .” Heleen ziet ook veel jongeren met financiële problemen. “Ze hebben schulden die soms oplopen tot tienduizenden euro’s. Ze komen niet in aanmerking voor reguliere schuldhulpverlening en omdat ze geen baan hebben laten ze het maar zitten.”
“Het eerste wat we doen is een overzicht maken en de problematiek in kaart brengen. We helpen de jongeren niet alleen aan een baan maar we leren ze ook zelf hun problemen aan te pakken”, vertelt Heleen. Iedere jongere krijgt een coach, samen stellen ze een persoonlijk plan op. “Het zijn soms al eenvoudige dingen. We leren de jongeren netwerken, hoe ze hulp moeten vragen en zich zakelijk uit moeten drukken door zinnen SMART te formuleren.” Daarnaast ligt het probleem volgens de projectleider ook bij het niveau van de jongeren. “Als je met sommige jongeren een formulier invult, moeten ze echt geholpen worden anders gaat het mis. Voor mij was dat een belangrijke eyeopener want als iemand dat moeilijk vindt, is het begrijpelijk dat solliciteren ook niet lukt.”
Naast praktische tools schenkt de Kandidatenmarkt ook aandacht aan sociale problemen. Veel jongeren die hier binnenkomen hebben een laag zelfbeeld. “Ze voelen zich mislukt en schamen zich. Sommigen zitten al jarenlang thuis bij hun ouders. Wij bieden ze een dagritme en leren ze weer met hun leven om te gaan”, zegt Heleen. Door jongeren in groepen bij elkaar te zetten krijgen ze contact met leeftijdsgenoten. “Als iemand goed is in het opstellen van CV’s koppelen we hem direct aan iemand die dat nodig heeft. Zo krijgen ze weer zelfvertrouwen en kunnen ze leren hun eigen talenten gebruiken.”
Heleen: “Wij gaan uit van gelijkwaardigheid en geven iedereen een kans. Als we aan het einde van het traject samen een baan, opleiding of stage voor ze vinden zien we ze opbloeien, ze geloven weer in zichzelf. De veerkracht die deze jongeren hebben maakt het werk voor ons iedere keer weer inspirerend.”