Door op 23 juli 2013

Jong, diploma en toch werkloos: hoe kan dat?

Wat hebben Umut (22), Marcella (25) en Romario (21) met elkaar gemeen? Zij zijn, zoals  bijna 15.000 andere Amsterdamse jongeren, op zoek naar een baan. PvdA- gemeenteraadsleden (uit de centrale stad én de stadsdelen)  en de wethouders Pieter Hilhorst en Freek Ossel volgen de komende tijd een aantal werkzoekende jongeren om er achter te komen wat zij  allemaal doormaken.

Ze zijn jong, goed opgeleid,  maar kunnen toch geen baan vinden, werkloze jongeren in Amsterdam. De al maar stijgende jeugdwerkloosheid in onze stad is een groot probleem. Maar liefst 20 procent van de Amsterdamse jongeren is momenteel werkloos (volgens definitie CBS) tegenover 16% in 2012. De PvdA wil deze alarmerende cijfers een gezicht geven. Wie zijn deze jongeren? Waar lopen ze tegen aan tijdens hun zoektocht? Waar kan de politiek hen bij helpen?

PvdA-wethouders  Pieter Hilhorst en Freek Ossel gaan samen met PvdA fractieleden op zoek naar de antwoorden door een aantal Amsterdamse werkzoekende jongeren op de voet te volgen tijdens hun zoektocht naar werk.

Het gaat om werkeloze jongeren met verschillende achtergronden en opleidingsniveaus. Zo volgen we jongeren van het mbo, hbo maar ook met een afgeronde wo opleiding. Één ding hebben ze gemeen: het lukt ze ondanks hun mooie cv niet om een baan te vinden.

De komende maanden zullen we hier de ervaringen van deze jongeren plaatsen. Met de kennis die we hierbij opdoen wil de PvdA in september concrete oplossingen bieden zodat de Amsterdamse jongeren niet langer aan de zijlijn staan.