Door op 15 november 2012

‘Huurprijzen op basis van 4,5% WOZ onacceptabel’

PvdA-raadslid Hans Weevers vindt huurprijzen gebaseerd op 4,5 procent van de WOZ-waarde onacceptabel. Dit zei hij in het politieke café Schaefer, waar de verse kabinetsplannen ten aanzien van de woningmarkt werden besproken. Komt er met de plannen van Rutte-Asscher eindelijk schot in de woningmarkt, wordt doorstroming gegarandeerd? Of komt de Amsterdamse huurder hiermee van de regen in de drup als huren dramatisch stijgen? Veel bleef onduidelijk na 90 minuten debat in de Amstelhoeck, maar er staat wat op het spel, dat lijkt zeker.

De toon werd om 20:30 gezet door Hans van Harten, directeur van de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties, die op haast activistische toon de PvdA Amsterdam en alle andere aanwezigen opriep om gezamenlijk op te trekken tegen de kabinetsplannen. Van de hoge belastingen die corporaties vanaf 2014 zullen moeten betalen aan het Rijk, ongeveer twee miljard euro, zullen volgens Van Harten vooral de huurders de dupe worden. Omgerekend is dat 3 maanden huur per huurwoning uit het bestand van de corporaties.

Bijval voor deze activistische boodschap viel te verwachten, maar kwam ook uit onverwachte hoek. Gemeenteraadslid voor de SP in Amsterdam Laurens Ivens stelde dat de kapitaalpositie, van corporaties gegarandeerd moet blijven. Zij zijn het immers die zullen moeten investeren in nieuwe woningen en de kwaliteit van bestaande huurwoningen in Amsterdam en ook dat staat nu onder druk.

Verandert Amsterdam in een Londen aan de Amstel, met hoge huren en koopwoningen slechts voor de happy few? Een brede Amsterdamse alliantie tekende zich af, want net zoals bij de wietpas is het baseren van huurprijzen op basis van de WOZ-waarde misschien voor Limburg een goed idee, voor Amsterdam is het catastrofaal.

WOZ
Vooral in het Centrum en in Zuid, zullen huren tot 50% stijgen wanneer de maximale huur berekend wordt op 4,5% van de WOZ. De WOZ, de waarde van de woning gebaseerd op die van de woningen in de buurt, zal juist daar hoog uitvallen. Het plan van het nieuwe kabinet komt in de plaats van de al even impopulaire puntenregeling en heeft als doel het bestrijden van het scheefwonen, een groot probleem, ook in Amsterdam.

Wanneer de corporatiedirecteur en raadsleden van VVD, SP en PvdA gezamenlijk concluderen dat het WOZ-idee buitengewoon slecht zou kunnen uitpakken voor Amsterdam, dan is er wat aan de hand. Wat precies en hoe de plannen daadwerkelijk neerdalen in Amsterdam valt nog te bezien, maar een Amsterdamse woonalliantie lijkt in de maak.