8 januari 2014

Huurders verdienen meer inspraak

De PvdA Amsterdam maakt zich zorgen over de zeggenschap die huurders hebben over hun eigen woning. Ruim twee jaar geleden stelde ik schriftelijke vragen over een aantal gevallen waarbij het moment van renovatie werd gebruikt om zittende bewoners te laten verhuizen. Ze wisten van tevoren niet of ze terug konden komen.

Nadat we deze ‘cases’ in de raad aanhangig hadden gemaakt leek er aanvankelijk sprake van verbeterde contacten tussen de woningcorporatie en de bewoners. Maar nu blijkt dat de meeste bewoners nog steeds in onzekerheid leven. En dit inmiddels al jarenlang. Wij vinden het niet goed dat huurders zo lang in onzekerheid verkeren over zoiets belangrijks als je eigen woning. Het is ook niet nodig. Er zijn woningcorporaties, zoals de Alliantie, die altijd terugkeergarantie geven bij grote renovaties of sloop- en nieuwbouwoperaties. Dit geeft zekerheid voor huurders en creëert vertrouwen tussen bewoners en woningcorporaties.

In het initiatiefvoorstel doen wij samen met de SP meer voorstellen om de participatie van bewoners te verbeteren. Volgens de participatieafspraken die de stad met de woningcorporaties heeft gemaakt mogen bewoners een ‘gekwalificeerd advies’ geven over wat zij vinden dat er met hun woning moet gebeuren. De gemeenteraad moet het gekwalificeerd advies van de bewoners inhoudelijk bespreken voordat een sloopvergunning of peildatum wordt afgegeven. Een peildatum geldt als moment dat het project definitief wordt en bewoners elders gehuisvest kunnen worden. Dit ter voorkoming dat het gekwalificeerd advies, dat bewonerscommissies nu al mogen geven, door de corporatie terzijde wordt geschoven.

Woningcorporaties die niet goed met bewonersparticipatie omgaan komen wat ons betreft op een zwarte lijst, corporaties die het goed doen komen op een witte lijst. Deze lijsten worden jaarlijks gepubliceerd. Tussentijdse worden enquêtes afgenomen onder bewoners(commissies) hoe de participatie verloopt.

Daarnaast vinden wij dat er een eigen bewonerscoöperatie zou moeten komen waarbij bewoners zelf mogen besluiten. Er zijn voorbeelden zoals Soweto die zijn oorsprong heeft in de Transvaalbuurt. De leden besluiten zelf over het beleid van deze woningbouwvereniging en het beheer van de panden. Een ander voorbeeld is Woningbouwvereniging Gelderland waarbij de verantwoordelijkheid voor beheer aan een ‘woonvereniging’ bestaande uit de bewoners zelf wordt gedelegeerd op basis van een samenwerkingsovereenkomst. Ook in het buitenland komen deze vormen voor, zoals bij het Mietshauser Syndikat.

Tot slot willen we een oplossing voor het probleem dat het proces zelf de uitkomst bepaald, doordat tijdelijke huurovereenkomsten worden gesloten in complexen waar een renovatie aanstaande is, voordat er een volwaardig plan is ontwikkeld. Zo wordt immers de basis van bewoners die daadwerkelijk mee kunnen praten en besluiten over de plannen steeds kleiner.

Lees hier het volledige initiatiefvoorstel.

Michiel Mulder is PvdA-gemeenteraadslid.