HIJ-instroom
Toen ik naar school ging was de wereld overzichtelijk. Ik begon op de kleuterschool waar ik onder de hoede werd genomen door een kleuterjuf. Na twee jaar kleuteren maakte ik de overstap naar de ‘grote school’. Daar had ik in de klassen 1 en 2 ook nog met een juf van doen, maar in de klassen 3 t/m 6 stond er een meester voor de klas. Een juf in onderbouw, een meester in de bovenbouw. Zo’n klassieke rolverdeling is natuurlijk niet meer van deze tijd. Maar wat mijn schooltijd voor had op die van mijn kinderen, is dat ik na acht jaar lager onderwijs zowel een man als een vrouw voor de klas had meegemaakt.
Mannen voor de klas, je moet ze anno 2013 met een lantarentje zoeken. In 2010 lag het percentage mannen werkzaam in de het onderwijs in Amsterdam onder de 20%. En dat betrof dan ook nog vaak mannen in directiefuncties of ondersteunend personeel. Er zijn al schoolteams in Amsterdam die geen enkele man meer tellen. Aangezien mannen ook oververtegenwoordigd zijn in de babyboomgeneratie en de Pabo’s vooral door meisjes worden bevolkt, mogen we aannemen dat de verdere feminisering van het beroep nog niet ten einde is.
Inmiddels weten we dat dit gevolgen heeft voor de ontwikkeling van kinderen. Het mannelijke rolmodel ontbreekt. Daarnaast is duidelijker geworden dat mannen anders communiceren, en gedrag van jongens en meisjes anders interpreteren dan vrouwen. Ze hebben bijvoorbeeld een andere beleving van druk, lastig of erg fysiek gedrag. Dit is niet alleen van invloed op de ontwikkeling van jongens, maar ook op die van meisjes. Het wordt tijd dat we hier iets aan doen. De Amsterdamse school moet een plek zijn waar meisjes en jongens zich optimaal kunnen ontwikkelen. Daar horen juffen èn meesters bij. De huidige economische situatie biedt mogelijk kansen. In Amsterdam stonden in 2012 697 mannen in de leeftijd van 20-34 met minimaal een afgeronde HBO-opleiding, geregistreerd als niet werkende werkzoekenden. Ik wil deze mannen warm maken voor een HIJ-instroom traject. Daarom heb ik deze week het initiatiefvoorstel ‘ Hij-instromers’ ingediend.
Uiteraard zal mijn voorstel voor een HIJ-instroom met in eerste instantie 25 mannen de opbouw van Amsterdamse schoolteams niet ingrijpend veranderen. Uiteindelijk zal het moeten komen van meer instroom op de reguliere lerarenopleiding en dus van andere beelden van opleiding en beroepspraktijk. Het HIJ-instroom initiatief zorgt hoop ik wel voor extra aandacht voor het probleem, drukt iedereen met de neus op de feiten, en leidt wellicht tot nieuwe ideeën over hoe we mannen moeten werven,opleiden en behouden voor onze scholen.