Door op 17 december 2012

Geld voor zorg moet naar zorg

De PvdA is van mening dat we op een goede manier moeten omspringen met het geld dat beschikbaar is voor zorg. Daarom was ik aanwezig bij een actie van Amsta-medewerkers tegen hun eigen directie. De medewerkers maken zich sterk voor goede zorg. Wij ook. Zo moet het geld dat bestemd is voor de zorg ook echt naar de zorg gaan en niet naar andere zaken.

Alleen moeten we dan wel het beschikbare geld zo veel mogelijk aan zorg besteden. Vakbond Abvakabo FNV wil dat Amsta 55 procent van het budget uitgeeft aan zorg, het bestuur van de zorginstelling is juist van plan het bedrag dat zij inruimen voor zorg terug te schroeven. Hierdoor is er minder geld voor het inhuren van zorgpersoneel beschikbaar en krijgen ouderen minder aandacht en zorg.

Geld voornamelijk uitgeven aan iets anders dan zorg is een slechte ontwikkeling, want zo komt de kwaliteit van de zorg verder onder druk te staan. We moeten toe naar een situatie waarin het grootste deel van het beschikbare geld wordt uitgegeven aan personeel en daarmee de directe zorg voor bewoners. Het is van het grootste belang dat het zorgpersoneel genoeg tijd krijgt om de bewoners de zorg te bieden waar zij behoefte aan hebben.

En bovendien: hoe meer geld er wordt besteed aan andere zaken dan de zorg, hoe minder aantrekkelijk de zorgsector is voor mensen die nu en in de toekomst van school komen, bijvoorbeeld MBO’ers.

Daarom steun ik de actievoerders bij Amsta. Want als we de uitdagingen in de zorg aan willen pakken dan moeten we verstandig omspringen met het beschikbare geld. Dus zeg ik met de bezorgde Amsta-medewerkers: “Geld voor zorg moet naar zorg”!