Door op 9 maart 2014

Een slechte gezondheid door slecht onderhouden panden

Er zijn in Amsterdam een aantal huurcomplexen die slecht onderhouden zijn, zoals de Houttuinen waar bewoners geconfronteerd worden met onder andere schimmel.

Dit was voor de PvdA-fractie aanleiding een voorstel in te dienen om te komen tot een krot-100 lijst, zodat transparant wordt welke panden het slechts worden onderhouden in Amsterdam.

Een tot op heden onderschat fenomeen in dit verband is het feit dat slecht onderhoud ook slecht is voor de gezondheid van mensen, en dat er mensen zijn wiens gezondheid het niet toelaat terwijl ze toch geen kant opkunnen. AT5 besteedde hier vandaag aandacht aan.

Zo woont er op de Houttuinen  een gezin met een astmatisch kind. Hier heeft de huisarts een verklaring voor afgegeven dat de gezondheid van het kind in gevaar is door de onderhoudssituatie van de woning.

Van de woningcorporatie kreeg het gezin een tijdelijke andere woning aangeboden, maar deze was ongeschikt gezien een ander aspect van de gezondheidsituatie in het gezin. De moeder in kwestie kan namelijk niet traplopen vanwege een whiplash en dat was in de aangeboden woning een probleem. Bovendien geeft de huisarts aan dat er een structurele oplossing nodig is, aangezien de gezondheidsproblemen van het kind ook structureel zijn.

De PvdA-fractie vindt de handelswijze van de verhuurder onverantwoord. In algemene zin vinden wij dat dermate slecht onderhoud niet thuis hoort in een welvarende stad als Amsterdam. Meer specifiek is het totaal onacceptabel als de gezondheid van bewoners in het geding is.

Daarom stelt de PvdA-fractie de volgende vragen

1. Wat vindt het college van het feit dat onderhoud dermate slecht wordt verricht door een verhuurder dat er gezondheidsproblemen ontstaat?

2. Welke mogelijkheden ziet het college om in te grijpen bij gezondheidsproblemen bij huurders?

3. Is het college bereid alle tot haar beschikking staande middelen in te zetten om huurders te helpen die gezondheidsproblemen ondervinden als gevolg van de onderhoudssituatie in de woning?

4. Is het college bereid een meldpunt in het leven te roepen waar bewoners terecht kunnen als zij vanwege gezondheidsproblemen een andere woning nodig hebben maar de verhuurder in gebreke blijft?

5. Is het college bereid met de verhuurder in contact te treden teneinde deze te bewegen de situatie van de huurder en soortgelijke gevallen tot een passende oplossing te brengen, alsmede meer soortgelijke gevallen?