Column Marjolein Moorman: Wat te doen met elf miljoen?
Wat kan je doen met elf miljoen? Die vraag kwam deze maand bij mij op toen uit de najaarsnota bleek dat vele voor onderwijs bestemde miljoenen dit jaar op de plank zijn blijven liggen. Het grootste deel van dit bedrag, zo’n slordige 11 miljoen, wordt teruggestort in de algemene middelen. Dat betekent dat het geld straks niet meer wordt uitgegeven aan het onderwijs, waar het voor is bedoeld. In het ergste geval verdwijnt het in het gat van 55 miljoen dat deze week in de begroting bleek te zijn geslagen.
Onderwijsgeld moet niet op de plank blijven liggen, of als stopmiddel worden gebruikt om alle gaten te dichten. Onderwijsgeld moet aan onderwijs worden uitgegeven. Er is nog genoeg te doen in Amsterdam. Mocht de inspiratie op zijn, geef ik zes voorbeelden:
Middelbare scholen ondermaats
Gisteren nog bleek dat het middelbaar onderwijs in Amsterdam onder het landelijk gemiddelde presteert. Deze middelbare scholen zouden ongetwijfeld geholpen zijn bij een financiële impuls om de kwaliteit op orde te krijgen.
De mooiste scholen in de moeilijkste wijken
Deze week opende het Calvijn College zijn nieuwbouwlocatie aan de Pieter Calandlaan. Een bekroning op het werk voor een superschool die van ver komt. Zoals burgemeester Van der Laan zei tijdens de opening: ‘Het beste antwoord op segregatie is de mooiste scholen bouwen in de moeilijkste wijken’. Laten we dat dan ook meer gaan doen.
Geld naar focusscholen
De 30 focusscholen in Amsterdam, lagere scholen in buurten met veel achterstand, smeken al tijden om meer geld. Zorg ervoor dat zij extra handen in de klas krijgen om alle kinderen de aandacht te geven die ze nodig hebben.
Begeleiding startende leraren
Veel talentvolle, startende leraren in Amsterdam stromen na een paar jaar alweer het onderwijs uit. De uitdagingen voor nieuwe leraren voor onze diverse Amsterdamse schoolklassen zijn vaak groot. Zij zouden erg gebaat zijn met de extra aandacht in de opleiding hiervoor en begeleiding in de eerste jaren van het lesgeven.
Onderwijs voor nieuwkomers
Vluchtelingen zijn er bij gebaat om zo snel mogelijk goed taalles te krijgen om hun integratie te bevorderen en toekomstkansen te vergroten. Onderwijs voor nieuwkomers zou daarom een goede impuls krijgen als we daar als gemeente geld voor uittrekken
Burgerschapseducatie
Deze tijd laat zien hoe belangrijk het is dat je al vroeg leert over de samenleving waarin je leeft en welke verantwoordelijkheid je daar zelf in hebt. Het is belangrijk dat wij kinderen leren om zich te verplaatsen in de ander en hoe je verschillen kan overbruggen. Extra aandacht hiervoor in het onderwijs zou voor de hele Amsterdamse samenleving zijn vruchten moeten afwerpen.
Dit zijn slechts zes voorbeelden. Als we samen zouden spreken, zouden we ongetwijfeld nog veel meer goede ideeen kunnen noemen. Mijn punt is: er is zoveel goeds te doen met elf miljoen in het onderwijs! Gebruik het optimaal en maak van dit geld geen stopmiddel.