Door op 10 maart 2014

Blok frustreert wijkaanpak

Blok kiest partij voor de vastgoedlobby en ondermijnt de positie van corporaties. De Amsterdammers gaan daar veel last van krijgen. De Amsterdamse wijken gaan daar ook last van krijgen.

In Amsterdam is de laatste jaren hard gewerkt om de wijken te verbeteren. En met succes. Wijken werden veiliger en schoner. De leefbaarheid nam toe, net als de betrokkenheid en tevredenheid van de meeste buurtbewoners, zo blijkt uit het recente onderzoek Wonen in Amsterdam (WiA) van de gemeente Amsterdam. Ondanks de voortdurende crisis ging de hele stad er op vooruit, ook kwetsbare buurten als Volewijck, de Kolenkitbuurt en Holendrecht. Wij willen graag door met het verbeteren van onze buurten. Dat kunnen we niet alleen. Dat doen we samen met woningcorporaties en heel veel andere partijen in de stad.

In de nieuwe Woningwet wordt aangegeven wat corporaties wel of niet mogen, ook met het oog op eerlijke concurrentie met marktpartijen. De PvdA heeft ervoor gezorgd dat corporaties wel mogen blijven investeren in commerciële woningbouw, als de marktpartijen het niet willen. Zo’n marktoets is dé manier om oneerlijke concurrentie te voorkomen en tegelijk stadsvernieuwing mogelijk te houden. De corporaties zijn het hier mee eens. “Als de markt het wil, dan mogen ze het doen. Dan focussen wij op de kwetsbare wijken en nemen we genoegen met minder rendement. Daarvoor zijn wij opgericht.”

Blok komt terug op deze afspraak. Blok eist namelijk dat woningcorporaties ‘marktconform’ rendement moeten halen op commerciële investeringen (winkels, duurdere huurwoningen, etc.) ook in kwetsbare wijken. En bij de herfinanciering van bestaande leningen moeten woningen die nu winst opleveren voor corporaties, worden verkocht. En daar zie je de ware agenda van deze minister. Blok wil het rendabele bezit van corporaties zo in handen van de vastgoedjongens te geven. Tegelijk wordt het de corporaties onmogelijk wordt gemaakt in andere wijken vergelijkbare goede woningen te bouwen, met een woningtekort als gevolg. De vastgoedlobby vult haar zakken, de corporatie verliest haar slagkracht, kwetsbare wijken worden niet verbeterd en de Amsterdammer is de klos. En dit terwijl Amsterdam de afgelopen tijd veel constructieve voorstellen heeft gedaan om de klap van de verhuurdersheffing op een betere en eerlijkere manier op te vangen. Helaas zonder resultaat.

Wij, PvdA-lijsttrekkers voor de stadsdelen nieuwe stijl, vinden dit een gevaar voor de Amsterdamse wijkaanpak. Wij willen graag door met het verbeteren van onze buurten. Dat kunnen we niet alleen. Daar hebben we slagvaardige corporaties voor nodig.

Wij staan niet alleen met deze kritiek. Aedes, de koepelorganisatie van corporaties heeft al afwijzend gereageerd op de extra voorwaarden die Blok nu introduceert. Ook de VNG is teleurgesteld over de wijzigingen en is bang dat corporaties minder investeringsmogelijkheden overhouden wat ten koste van leefbare woonwijken. Maar ook NEPROM, de belangenvereniging van ontwikkelaars, vindt dat woningcorporaties, weliswaar onder voorwaarden, nieuwe koopwoningen en middeldure huurwoningen moeten kunnen blijven bouwen in herstructureringswijken als de markt dit laat liggen. En ING zegt dat we moeten erkennen dat commerciële beleggers niet op grote schaal gaan investeren in kleinschalige gemengde projecten.
De kritiek op de voorstellen van Blok is eenduidig; laat corporaties doen wat de markt niet kan en beknot de ruimte om dit te financieren niet te veel. Wij sluiten ons hier volledig bij aan.

Lijstrekkers PvdA Amsterdam

Roeland Rengelink  Amsterdam Centrum