Blij met de trendbreuk, maar nog niet tevreden

Door Sofyan Mbarki op 13 november 2019

De fractie van de PvdA Amsterdam houdt een dubbel gevoel over aan de nieuwe prestatie-afspraken die de gemeente Amsterdam overeen is gekomen met huurderskoepels en woningcorporaties voor de periode 2020-2023. Enerzijds wordt er een trend gebroken door meer sociale huurwoningen te bouwen. Bovendien wordt er werk gemaakt van verduurzaming en een betere doorstroming naar de toenemende middeldure huur. Anderzijds kan nu niet voorkomen worden dat er sociale huurwoningen verkocht blijven worden en dat de huren blijven stijgen.

“En vooral dat laatste stond zeker niet op ons verlanglijstje,” aldus onze fractievoorzitter Sofyan Mbarki. “Het is cru dat een betaalbare woning voor de een, een huurstijging voor de ander oplevert. Daar is niks sociaals aan.”

Ondanks de pijnpunten in deze afspraken, is de fractie van de PvdA Amsterdam zich er wel bewust van dat de afspraken die er nu liggen het maximaal haalbare lijkt. “Uit de afspraken blijkt dat door de verhuurdersheffing en andere landelijke regelgeving corporaties op het gebied van kwantiteit en kwaliteit niet kunnen doen wat zij en wij willen. We worden daardoor als stad gedwongen om te knokken in de marge. Eerder riepen we met de linkse partijen uit de vier grote steden al op de verhuurdersheffing – de miljardenbelasting op huurders – zo snel mogelijk te schrappen. De prestatie-afspraken van vandaag laten nogmaals zien hoe hoognodig dit is,” aldus fractievoorzitter Mbarki.

Sofyan Mbarki

Sofyan Mbarki is wethouder van de gemeente Amsterdam namens de PvdA. Zijn portefeuilles zijn Economische Zaken, Sport, MBO, Jongerenwerk en Aanpak Binnenstad.

Meer over Sofyan Mbarki