Door Marjolein Moorman op 24 december 2016

Van wie is Amsterdam, de mooiste stad op aarde?

Mooiste stad op aarde
Amsterdam is de mooiste stad op aarde. Niet alleen dankzij de mooie gebouwen, maar vooral dankzij de Amsterdammers zelf. Wie je ook bent en wat je achtergrond ook is, de stad is altijd een thuis geweest voor wie hier wilde zijn. Wie op straat loopt, ervaart de diversiteit en de onderlinge verbondenheid. Het gevoel dat we allemaal Amsterdammer zijn, is de kracht van onze stad.

Maar van wie en voor wie is Amsterdam?
Maar de laatste tijd is er iets aan het veranderen. De stad is ongekend populair. Amsterdam groeit met zo’n 10.000 inwoners per jaar. Het aantal toeristen en andere bezoekers neemt razendsnel toe. Dat heeft grote gevolgen. Huizenprijzen zitten in de lift, buurten zijn steeds minder gemengd en sommige buurten lijken alleen nog maar bestemd voor toeristen. Amsterdammers zijn bezorgd. Kunnen onze kinderen zich straks nog wel een huis veroorloven hier? Zijn er straks nog mensen die naar mij omkijken als het minder goed met me gaat? Blijf ik me hier thuis voelen?

Van wie en voor wie is Amsterdam? Die vraag is cruciaal nu de stad zo snel groeit. De keuzes die we vandaag maken, bepalen hoe de stad er over vijf, vijftien en vijftig jaar uitziet. Kiezen we voor een stad waarin alleen nog maar mensen kunnen wonen die daarvoor kunnen betalen? Of kiezen we voor een stad voor iedereen?

Het succes van Amsterdam is voor iedereen
De PvdA vindt dat alle Amsterdammers moeten kunnen meeprofiteren van het succes van de stad. Wij willen niet dat de groei van de stad alleen terechtkomt bij grote bedrijven en investeerders. Wij willen geen stad  die steeds onbetaalbaarder, drukker en smeriger wordt. Het belang van alle Amsterdammers moet vooropstaan bij de keuzes die we maken over de toekomst.

Daarom zetten wij ons in voor betaalbare huizen, voor gemengde wijken, voor goede zorg voor jong en oud. Wij willen geen stad van winnaars en verliezers. Iedereen is evenveel waard en moet zich thuis voelen. Dat is waarvoor de PvdA zich sinds haar oprichting inzet. Sinds 2014 doen we dat, voor het eerst in Amsterdam, vanuit de oppositie. En ook in die rol kunnen we mooie resultaten boeken. Hoe en wat, dat kunt u allemaal lezen in deze krant:

– blader erdoor via Issuu.com of onderaan deze pagina.
– download de krant als PDF: PvdA Amsterdam Krant Voor de Stad.
– Liever een papieren versie? Vraag er eentje op via [email protected].

Ik wens u fijne feestdagen en tot volgend jaar!

Marjolein Moorman
Fractievoorzitter PvdA Amsterdam

Raadsleden Emre Ünver, Sofyan Mbarki, Pia van der Berg, Orhan Kayar, Henk Boldewijn, Marjolein Moorman (fractievoorzitter), Carolien de Heer en Dennis Boutkan. Fotograaf: Wouter Zaalberg. Geïnspireerd op Ed van der Elsken.

Marjolein Moorman

Marjolein Moorman is onze wethouder Onderwijs, Armoede, Schuldhulpverlening en Jeugdzorg en was de lijsttrekker van de PvdA Amsterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. De strijd voor gelijke kansen staat centraal in alles wat zij doet. Wil jij alles over haar weten? Bezoek dan haar website www.marjoleinmoorman.nl Marjolein haar verhaal voor Amsterdam   Marjolein haar

Meer over Marjolein Moorman