Het is vandaag 19 maart.  Over precies een jaar  gaan we naar de stembus. En kiest Amsterdam een nieuw stadsbestuur. We hebben dus nog  365 dagen. 365 dagen om te laten zien dat de PvdA het verschil maakt.

Het verschil tussen een betaalbare woning en een vastgelopen woningmarkt. De gevolgen van de crisis op de woningmarkt krijgen meer en meer een gezicht. Wekelijks spreek ik met mensen die veel te krap of juist te ruim wonen en graag zouden verhuizen, maar geen kant op kunnen omdat er geen betaalbare huurwoningen beschikbaar zijn, ze de financiering voor een koophuis niet rond krijgen, of de verhuiskosten niet op kunnen brengen.

Daarom zetten we alles op alles om de vastgelopen woningmarkt vlot te trekken, met creatieve initatieven, zoals de kluskantoren, betaalbare woningen voor middeninkomens en het Amsterdamse Hypotheekfonds..

Het verschil tussen slecht en goed onderwijs. De kwaliteitsaanpak van de Amsterdamse scholen heeft gezorgd dat tienduizenden kinderen beter onderwijs krijgen in de stad en moet doorgaan. Na de basisscholen zijn als het aan de PvdA ligt nu de MBO scholen aan de beurt. Dat moet, want beter beroepsonderwijs vergroot de kansen op werk.

Dus weg met pretstudies waarvan bij inschrijving al bekend is dat ze opleiden tot werkloosheid. We zetten ons in voor een betere aansluiting tussen school en arbeidsmarkt en willen dat het MBO investeert in meer kwaliteit, zodat de alle jongeren die ik tegenkwam op mijn MBO-tour straks trots kunnen zijn op hun diploma en snel aan de slag kunnen.

Het verschil tussen ‘samen’ en ‘zoek het zelf maar uit’. We hebben een nieuwe stip aan de horizon gezet als het gaat om de organisatie van onze zorg. Zorg hoeft niet altijd per definitie te worden uitbesteed aan een tehuis of professionele dienstverlener. Zorg moet als het even kan vorm krijgen binnen het normale leven en in vertrouwde handen blijven. Dat betekent een omslag in denken en doen in de zorg. Maar deze veranderingen mogen nooit ten koste gaan van mensen die keihard op zorg van anderen zijn aangewezen.

Sociale zekerheid draagt niet voor niets het woord zekerheid in zich. Die zekerheid van een menswaardig bestaan moet gegarandeerd blijven, voor iedereen, altijd. De PvdA zet zich in om geen nieuwe tweedeling te laten ontstaan tussen mensen met een netwerk en mensen zonder netwerk.

Hoe hard we het komende jaar ook werken, een ding weten we zeker: Over een 365 dagen wordt duidelijk of de PvdA ook na maart 2014 mag blijven werken aan een sterke en sociale stad. De afgelopen jaren hebben velen, leden en niet leden, zich ingezet voor de PvdA in Amsterdam. Ik hoop dat we ook het komende jaar een beroep op al deze mensen mogen doen. Zodat we samen ook na 2014 het verschil kunnen maken in Amsterdam.