Door op 4 januari 2013

Bouw meer middeldure huurwoningen

De gemeente moet de handen ineen slaan met stadsdelen en een nieuwe groep vastgoedinvesteerders om snel honderden nieuwe huurwoningen te laten bouwen voor starters en (lage) middeninkomens. Er is geld, er zijn bouwlocaties en de gemeente kan voor deze projecten regels versoepelen en minder hoge grondprijzen vragen.

Dat schrijft raadslid Michiel Mulder in zijn initiatiefvoorstel ‘Bouw meer middeldure huurwoningen’. Samen met leden van de Werkgroep Stedelijke Ontwikkeling van de PvdA Amsterdam voerde Mulder gesprekken met nieuwe vastgoedinvesteerders, stadsdeelbestuurders, het ontwikkelingsbedrijf van de gemeente Amsterdam en de federatie van woningcorporaties.

Uit die gesprekken bleek een grote bereidheid om te investeren in nieuwe, middeldure huurwoningen van gemiddeld €750 per maand op aantrekkelijke, braakliggende locaties in de stad waar direct gebouwd kan worden.

Amsterdam kan deze locaties voor lagere prijzen aanbieden aan ontwikkelaars, door niet te rekenen met fictieve grondopbrengsten uit koopwoningen, maar échte inkomsten uit huurwoningen. De gemeente draait nu immers verlies op deze braakliggende gronden. De werkgroep heeft berekend dat het renteverlies €30 miljoen per jaar bedraagt.

Om de investering in nieuwe huurwoningen aantrekkelijk te maken voor investeerders dient de gemeente voorwaarden los te laten en regels te versoepelen. Klimaatneutraal bouwen, parkeernormen, stedenbouwkundige eisen: het kan allemaal fors minder.

Mulder: “Er moet iets gebeuren in de woningbouw. De nieuwe regering wil scheefhuurders aanpakken. Wij ook, maar waar moeten deze mensen vervolgens heen? Er zijn nu te weinig huurwoningen voor starters. Dit voorstel trekt de bouw in Amsterdam vlot en biedt nieuwe oplossingen, met nieuwe investeerders. Er is dus geld, er is behoefte. Wij hebben de investeerders gesproken die nog dit jaar aan de slag willen. Laten we hen de ruimte geven!”

Michiel Mulder is gemeenteraadslid voor de PvdA.