Door op 17 januari 2013

Overleg regering en gemeente over ziekmakende lucht A10 West

Staatssecretaris Wilma Mansveld gaat met de gemeente Amsterdam in overleg over de luchtkwaliteit bij de A10 West. Volgens metingen van de gemeente is de lucht daar namelijk veel te vuil. De PvdA Amsterdam is blij dat dit overleg er komt.

Raadslid Rik Winsemius: “Dit is een goede ontwikkeling. Drie jaar lang wilde Den Haag niet praten over de overschrijding van luchtkwaliteitsnormen. Nu komt staatssecretaris Mansveld zelf met het voorstel om samen met Amsterdam te kijken naar een oplossing. Eindelijk worden de Amsterdamse klachten serieus genomen.”

Een oplossing voor de slechte luchtkwaliteit is verlaging van de maximumsnelheid naar 80 kilometer per uur op de A10 West. Winsemius zal de verantwoordelijk wethouder Wiebes (VVD) vragen of dit ook zijn inzet is voor het overleg met de minister. Wiebes stapte recent naar de rechter om verhoging van de snelheid tegen te houden. Die zaak loopt nog.

Floris Vels, woordvoerder Verkeer bij de PvdA Amsterdam West, is ook gematigd positief over het overleg: “De situatie verandert op dit moment nog niet direct, maar er zit wel schot in de zaak. Dat is belangrijk voor alle bewoners die dag in, dag uit te maken hebben met de veel te vieze lucht rondom de A10 West.”

De PvdA Amsterdam en de PvdA Amsterdam West hebben samen met omwonenden van de A10 West, GroenLinks Amsterdam en Milieudefensie tientallen lakens opgehangen aan de Max Havelaarflats, pal aan de snelweg. Deze lakens blijven enkele weken hangen en worden vervolgens aangeboden aan de Tweede Kamer. Zo wordt zichtbaar gemaakt hoe vies de lucht langs de A10 is.

(Beeld: Mojito / Wikimedia Commons licentie)

Rik Winsemius was fractievoorzitter in stadsdeel de Baarsjes en werkte als fractieassistent van de fractievoorzitter van de PvdA-fractie gemeenteraad Amsterdam.