De Amsterdamse woningmarkt zit muurvast. Veel Amsterdammers zouden graag een woning kopen in de stad en hun (sociale) huurwoning verlaten. Maar ondanks een goed inkomen verschaffen banken vaak geen hypotheek. En dat is het grootste probleem. Wij willen de woningmarkt weer aan het draaien krijgen. Niet door mensen te belonen voor het aangaan van hoge schulden, zoals sommige andere partijen in het verleden graag deden. Integendeel, door over realistische ideeën na te denken. Als de markt het helemaal laat afweten, moet je erop kunnen vertrouwen dat de overheid je een zetje geeft.

Amsterdammers krijgen hun huis niet verkocht doordat banken veel moeilijker doen bij het verstrekken van een hypotheek dan volgens de regels moet.

Dat is slecht voor de stad. Mensen zitten vast in een huis waar ze niet meer willen wonen of hebben hoge kosten door dubbele lasten omdat hun oude huis maar niet verkocht wordt. En wie zijn huis niet verkocht krijgt, koopt ook niks nieuws: dan stokt de woningbouw. Op langere termijn zijn die huizen echt nodig.  Dit laat ieder onderzoek zien, maar blijkt ook uit de stijging van 50.000 inwoners in de laatste drie jaar.

Dit terwijl de helft van de banken door de belastingbetaler overeind worden gehouden. De Amsterdammer wordt dus drie keer gepakt: je betaalt te veel voor de hypotheek, betaalt mee aan het overeind houden van sector en krijgt dan ook nog eens geen hypotheek, terwijl het wel gewoon kan.

Voor de PvdA is de huidige situatie onacceptabel. We moeten nu aan de slag om de zaak weer in beweging te krijgen. Als we geen beweging krijgen gaat de gemeente dat ook merken in de grondopbrengsten. Doen we niks, dan lijdt de gemeente verlies; letterlijk weggegooid belastinggeld, gemiddeld 30 miljoen euro per jaar. Doen we wel iets, dan investeren we in het weer aan de gang krijgen van de vastgelopen woningmarkt.

Met een Amsterdamse Hypotheek Bank of Fonds wordt nu echt een oplossing geboden aan al die Amsterdammers (inclusief de andere metropoolbewoners van Almere tot Zaanstad) die willen wonen in onze stad, die vast zitten in hun huidige huis, etcetera. Dit in tegenstelling tot die Staatsbanken waar we miljarden voor betalen maar waarmee het woningvraagstuk niet dichterbij een oplossing brengt omdat de banken niet financieren. Andere alternatieven zijn een tweede gemeentelijke hypotheek of een starterslening.

Wij willen bereiken dat de stad op een verantwoorde manier helpt de woningmarkt weer aan het draaien te krijgen. Zonder onverantwoorde schuldenaars te belonen, zoals in het verleden is gebeurd, en met een streng oog voor de stadsfinanciën.

Hieronder kunt u het initiatiefvoorstel lezen.
Hypotheken concept initiatiefvoorstel.