Door op 6 maart 2013

Corporaties en bestuurders moeten hun afspraken nakomen

Als woningcorporaties in de stad iets willen laten slopen of renoveren, dan moeten zij vanwege de Overlegwet bewoners betrekken bij hun besluitvorming via inspraak. In Amsterdam hebben gemeente en corporaties zelfs nog verder gaande afspraken gemaakt, zodat deze bewonersparticipatie altijd zorgvuldig gebeurd. Helaas: het is niet altijd duidelijk of dat daadwerkelijk gebeurt zoals het is afgesproken. Niemand ziet erop toe. Dat moet echt anders.

Bestuurders en politici hebben een voorbeeldfunctie en moeten de wet naleven. Om dit te verzekeren dienen wij bij de gemeenteraad (centrale stad) een initiatiefvoorstel in en bij de stadsdeelraad een motie.

Een voorbeeld waar niet duidelijk is of de afspraken zijn nagekomen was recentelijk te ‘bewonderen’ in stadsdeel Centrum.

Daar werden de bewoners naar hun mening niet goed betrokken bij de renovatie van drie bouwblokken aan de Groenmarkt, Marnixstraat 200 tot 220. Corporatie Ymere stelt juist dat de bewoners voorbeeldig zijn betrokken, al zijn niet alle bewoners tevreden over de uitkomst. Stadsdeelbestuurder Boudewijn Oranje (D66) liet nagaan of er binnen anderhalf jaar gebouwd zou gaan worden in het blok, zoals voorgeschreven. Hij liet echter na te controleren of de bewoners goed betrokken werden bij de besluitvorming rond het traject.

Dat is duidelijk niet de bedoeling. Bestuurders en politici moeten toetsen of aan de voorwaarden voor inspraak voldaan is. En dat moet simpel en overzichtelijk zijn voor iedereen, met één procedure, opdat Amsterdammers kunnen nagaan of de corporaties hun werk goed hebben gedaan.

Of het nu gaat om stadsdelen of de centrale stad, dit soort helderheid moet er zijn. Daarom sturen wij als PvdA-gemeenteraadsfractie en als PvdA-stadsdeelraadsfractie onze beide bestuurders op pad om het toezicht goed te regelen.

Michiel Mulder is gemeenteraadslid voor de PvdA.