Door op 21 maart 2013

Lucht in scholen bij A10 moet schoon

Kinderen en leraren in scholen langs de A10 moeten schone lucht kunnen inademen. Scholen die langs de A10 staan en inadequate luchtverversing hebben moeten wat ons betreft geholpen worden. De gemeente is immers eigenaar van de gebouwen. Daarom willen we van het stadsbestuur weten hoe de luchtproblemen opgelost gaan worden.

De 7e Montessorischool en de VMBO-school Iedersland College staan  binnen 100 meter van de Ring A10 in West. Daar is onlangs de maximum snelheid verhoogd en dat heeft onmiddellijk gevolgen voor de leerlingen en docenten in de gebouwen.

Was de luchtkwaliteit in de scholen al niet best, nu is daar door die snelheidsverhoging een probleem bij gekomen. Om de lucht in de gebouwen te verversen moet lucht van buiten gehaald worden. Dat is zinloos als de lucht buiten de scholen nóg ongezonder is dan binnen. Alleen maar de ventilatie in de scholen verbeteren is daarom geen oplossing.

Onderzoek wijst uit dat de luchtkwaliteit in varkensstallen en gevangenissen over het algemeen beter is dat in klaslokalen. De slechte lucht leidt tot hoofdpijn en astma. Naar schatting worden in Amsterdam 700 kinderen en 120 leraren per dag ziek door ongezonde lucht.

Daarom willen wij van het college van Burgemeester & Wethouders weten hoe de problemen opgelost gaan worden. Want kinderen en leraren moeten schone lucht in kunnen ademen.