Door op 25 oktober 2013

Mei Li Vos: netwerken is de manier voor jongeren om aan een baan te komen

De PvdA Amsterdam zet haar netwerk in om Amsterdamse werkloze jongeren meer kans te bieden op een baan. PvdA-Kamerlid (en Amsterdammer) Mei Li Vos doet ook mee en gaat voor drie jongeren haar netwerk raadplegen. Waarom doet ze mee? En wat zijn volgens haar de oplossingen tegen jeugdwerkloosheid?

Wat motiveert u om mee te doen aan dit project?
Ik vind het leuk dat de PvdA met een praktisch initiatief haar bijdrage levert. Het is goed dat we aandacht vestigen op dit probleem. Netwerken is nog altijd de manier om een baan te vinden. Het helpt veel beter dan vacatures zoeken op internet. De menselijke kennis over iemand is bij het vinden van een baan onmisbaar. Als iemand jou persoonlijk aanbeveelt staat het altijd beter dan dat je alleen positief over jezelf schrijft.

Wat is volgens u een structurele oplossing die de jeugdwerkloosheid tegen gaat?
De recessie moet afnemen en bedrijven moeten weer vertrouwen krijgen in de economie. Banen worden gemaakt door ondernemers en zij moeten mensen durven aan te nemen, dat risico vinden ze nu te groot. Daarnaast moet het arbeidsrecht veranderd worden. Het is heel moeilijk en duur om een werknemer vast in dienst te nemen. De overbodige regels voor bedrijven dienen te worden geschrapt en de verschillen tussen flex- en vast werk moeten kleiner worden.

Ook bij ons zomerproject zagen we dat jongeren die nu werk vinden vaak een flexcontract krijgen en weinig zekerheid wat kunnen zij doen om in hun recht te staan?
De 0-uren contracten zouden eigenlijk verboden moeten worden want als je er iets van zegt zijn er voor jou honderd anderen. Wat helpt is als jongeren zich verenigen via de politiek of een vakbond. In je eentje kan je niet zoveel.

Wat kan de overheid en de PvdA doen?
De overheid moet er voor zorgen dat bedrijven weer vertrouwen krijgen in de economie, de staatsschuld laten dalen en de huizenmarkt aanpakken. De PvdA zal meer moeten leren denken vanuit de ondernemer. We moeten er over nadenken hoe we ondernemers kunnen stimuleren om meer jonge werknemers aan te nemen.

Wat gaat u doen?
In januari organiseer ik namens de PvdA een netwerkborrel voor ZZP’ers. Doordat deze mensen vaak niet in een kantooromgeving werken is dit een ideale manier om met elkaar in contact te komen. Een netwerk creëren is voor deze groep heel belangrijk. Jongeren die geïnteresseerd zijn een onderneming te beginnen zijn uiteraard ook welkom.