Door op 24 september 2015

Betere voorzieningen voor mantelzorgers nodig

D66 en PvdA in Amsterdam willen concrete plannen om mantelzorgers te ontlasten. Veel mantelzorgers die zorgen voor familie of bekenden kunnen dit nooit uit handen geven. D66 en PvdA willen voorkomen dat mantelzorgers uitvallen door overbelasting en de ondersteuning verbeteren. De partijen doen, aanvullend op de plannen van het college, een aantal concrete voorstellen die vandaag door de gemeenteraad worden besproken. D66-raadslid Meltem Kaya: “Zorgen voor familie of bekenden is zwaar. Dit moet je af en toe ook even uit handen kunnen geven, zodat je tot rust kan komen en tijd voor jezelf hebt. Het plan om mantelzorgers te ontlasten kan concreter en dat is juist nu belangrijk. Want door de veranderingen in de zorg moeten mantelzorgers veel meer doen.”

Lees ook het Parool: ‘Mantelzorgers ontlasten lijkt geen prioriteit te zijn voor wethouder Van der Burg’

Overbelasting voorkomen
De partijen verwelkomen de voorgestelde Agenda Informele Zorg van het College, om vrijwilligers en mantelzorgers te helpen, maar hoe de gemeente dit gaat doen blijft onduidelijk. D66 en PvdA hebben daarom extra ideeën ingediend om mantelzorgers en vrijwilligers meer te kunnen ontlasten. Zo pleiten de partijen onder andere voor een innovatief logeerplan en meer laagdrempelige dagvoorzieningen. Ook de Regenboog Groep, een van de belangrijkste vrijwilligersorganisaties in Amsterdam, heeft zinvolle adviezen die ze het college willen meegeven en kunnen zorgen voor verbetering.  PvdA-raadslid Maarten Poorter: “Er moeten nog flinke stappen gezet worden voordat dit plan daadwerkelijk iets doet voor mantelzorgers. Concrete acties blijven nu uit, maar zijn wel nodig”.

Geef vrijwilligersorganisaties een stem
Een ander punt van zorg bij D66 en PvdA is dat vrijwilligersorganisaties nu nauwelijks mee kunnen beslissen hoe de beschikbare middelen worden ingezet. Poorter: “Mantelzorgers en vrijwilligers hebben via brainstormvergaderingen wel kunnen meepraten over de vergezichten, maar wat ons betreft zouden ze zelf ook moeten meebeslissen over hoe het geld besteed wordt. Ze weten zelf immers het beste hoe zij zich willen organiseren. Juist in het veld van de informele zorg is het van belang dat netwerken zelfsturend zijn”. Ook is het voor vrijwilligersorganisaties nu onduidelijk wat ze van de gemeente kunnen verwachten qua ondersteuning. Kaya: “Sinds de decentralisaties in de zorg zijn we als gemeente verantwoordelijk voor het helpen van mantelzorgers en vrijwilligers. Nu weten ze vaak niet waarvoor ze kunnen aankloppen en bij wie, als ze hulp nodig hebben. Het zou goed zijn als we de communicatie met deze vrijwilligersorganisaties gaan verbeteren.“