Door op 24 juni 2014

GroenLinks en PvdA presenteren aanvalsplan jeugdwerkloosheid

Gisteren uitte FNV Jong forse kritiek op het ontbreken van concrete Amsterdamse plannen voor de bestrijding van jeugdwerkloosheid. In het college-akkoord wordt er wel geld voor uitgetrokken, maar concrete voorstellen ontbreken vooralsnog. GroenLinks en de PvdA Amsterdam dienen daarom vandaag het Aanvalsplan Jeugdwerkloosheid in als initiatiefvoorstel.

PvdA-raadslid Emre Ünver: ‘Amsterdam mag niet dralen. De jeugdwerkloosheid is nu torenhoog. Twintig procent van de jongeren zit werkloos thuis. Onder jongeren met een migrantenachtergrond is dat zelfs veertig procent. Dan kunnen we niet afwachten en plannen maken, dan moeten we nu actie ondernemen. Er mag geen verloren generatie ontstaan.’

Het plan bestaat uit een groot aantal concrete maatregelen die snel kunnen worden ingevoerd en echt helpen om jongeren meer kansen op de arbeidsmarkt te geven. Een maatregel die direct effect heeft is het uitbreiden van de succesvolle startersbeurzen en het invoeren van een banenbonus voor bedrijven. Tevens moeten mbo-opleidingen beter controleren hoe en waar hun studenten terechtkomen. Ook krijgt elke buurt een banencoach en kun je winkelstraatmanagers nog beter benutten om stages en banen in kaart te brengen.

‘Werkloosheid aan het begin van je loopbaan kan nogal remmend werken op je ontwikkeling of op het benutten van kansen later’, zegt GroenLinks-raadslid Jorrit Nuijens. ‘Het woord jeugdwerkloosheid komt in het collegeakkoord welgeteld 1 keer voor. Concrete ideeën heeft men nog niet. Wij helpen ze graag op weg.’

PvdA-fractievoorzitter Marjolein Moorman: ‘Dit nieuwe college zegt nadrukkelijk te willen samenwerken met de gemeenteraad. Dit plan biedt daarvoor een uitgelezen kans, dus ik ben zeer benieuwd of deze mooie belofte ook in de praktijk wordt gebracht.’

Lees hier alle plannen in het  initiatiefvoorstel initiatiefvoorstel jeugdwerkloosheid. De kosten van dit plan, 8 miljoen, kunnen worden gedekt uit het college-akkoord. Hierin wordt namelijk wel geld vrijgemaakt voor de aanpak van jeugdwerkloosheid, maar worden nog geen uitgewerkte plannen gepresenteerd.