Door op 10 september 2015

Zorg goed voor oudere Amsterdammers

Oudere Amsterdammers moeten gebruik kunnen blijven maken van de voorzieningen van verzorgingstehuizen. Ook als ze er zelf niet wonen of de verpleeg- of verzorgingstehuizen waarin die voorzieningen plaatsvinden verdwijnen. Dat is een van de maatregelen die PvdA, D66 en SP aan het Programma Ouderenhuisvesting 2015-1018 hebben toegevoegd. Vandaag werden onze voorstellen in de Amsterdamse gemeenteraad aangenomen.

Verzorgingstehuizen verdwijnen, behoud voorzieningen

Doordat steeds meer oudere Amsterdammers thuis blijven wonen, verdwijnen sommige verpleeg- en verzorgingstehuizen uit de stad. De voorzieningen die er worden aangeboden zijn voor veel ouderen noodzakelijk. Denk aan fysiotherapie, sociale activiteiten en laagdrempelige zorg. “Het verdwijnen van die voorzieningen mag niet gebeuren”, stelt PvdA-raadslid Maarten Poorter. “De een bezoekt er zijn fysiotherapeut, de ander haalt er een bloedprik. Bovendien bevordert het ook de sociale contacten van de bewoners”. De partijen hebben het college gevraagd om in kaart te brengen welke essentiële voorzieningen verdwijnen en voor een alternatief te zorgen.

Speciale regelingen voor ouderen

Ook willen de partijen dat ouderen die in een particuliere huurwoning wonen, gebruik kunnen maken van regelingen die nu alleen toegankelijk zijn voor ouderen die in een corporatiewoning wonen. Denk aan wooncoaches, verhuisondersteuning of de hoog naar laag regeling. D66-raadslid Van Dantzig: “Het moet niet uitmaken of je nu in een woning van een corporatie woont of van een particulier, om hier als je oud bent gebruik van te kunnen maken. De van ‘hoog naar laag’ regeling, waarbij je van appartement ruilt met iemand die op de begane grond woont, kan van groot belang zijn om nog prettig in je eigen huis te kunnen blijven wonen”. De wethouder heeft toegezegd dit te willen onderzoeken