Door op 1 oktober 2013

PvdA: benut leeg zorgvastgoed, plek voor ouderen en gehandicapten

In de stad staat steeds meer (zorg)-vastgoed leeg. De komende jaren komen naar schatting 3.600 plekken leeg te staan. Tegelijkertijd willen veel Amsterdamse ouderen zelf hun oude dag vormgeven en zijn ouders van gehandicapte kinderen of gehandicapte volwassenen steeds vaker op zoek naar een woonplek die ze zelf kunnen inrichten. De PvdA wil deze twee zaken samenbrengen.

Met het initiatiefvoorstel ‘lege zorggebouwen benut’ willen de PvdA-raadsleden Michiel Mulder en Maarten Poorter dat de gemeente hier een actieve rol in gaat spelen. Door vraag en aanbod bij elkaar te brengen én borg te staan voor financiering.

Dit voorstel kan de stad op een aantal terreinen helpen zegt Michiel Mulder: ‘We gaan beter om met de schaarse ruimte die we hebben, helpen hulpbehoevende Amsterdammers en bereiken dat eigenaren van leegstaand vastgoed eindelijk weer een kans op inkomsten hebben.’

Ook Maarten Poorter is enthousiast: ‘Dit is de moderne verzorgingsstaat waar we heen willen. Met een overheid die er altijd voor mensen is en altijd zorg levert, dat blijft altijd een basisvoorwaarde. Maar ook met een gemeente die eigen initiatief van Amsterdammers ondersteunt en omarmt.’