7 januari 2010

Wethouder Ossel bezoekt voedselbank

De gemeente Amsterdam stelt een eenmalige tegemoetkoming beschikbaar voor de Amsterdamse Voedselbank. Dat heeft wethouder Freek Ossel Armoedebeleid gisteren bekend gemaakt. Aanleiding is de inbraak bij de voedselbank in de nacht van 3 of 4 januari 2010. Door de inbraak is de voedselbank enorm gedupeerd. Computers, sleutels, geld en strippenkaarten zijn gejat.

Honderden gezinnen worden mogelijk gedupeerd volgens de voedselbank. Op de vijf computers stond onder meer de registratie van de voorraden en de distributie van de voedselpakketten. Een computerbedrijf heeft inmiddels vervangende computers geleverd aan de Voedselbank. Ook ontstond er grote schade aan de buitenkant van het pand dat de Voedselbank van de woningbouwvereniging Stadgenoot huurt. De schade is door Stadgenoot hersteld. De gemeente Amsterdam verleent de tegemoetkoming voor de kosten die nog niet zijn gedekt door de Voedselbank. Het gaat daarbij onder andere om het vervangen van de rolluiken. Het geld is, aldus Ossel, vooral bedoeld als bijdragen in de kosten die de Voedselbank niet via andere weg vergoed kan krijgen.

Ossel was getroffen door de ravage die hij aantrof tijdens zijn bezoek: ‘De allerarmsten mogen niet de dupe worden van deze laffe daad.”