17 oktober 2005

’Voorrang voor de kinderen van deze stad’

Het interview van Het Parool journalist Marcel Wiegman met Lodewijk Asscher:

“PVDA-fractievoorzitter Lodewijk Asscher had wel verwacht dat hij de strijd om het lijsttrekkerschap zou winnen van zijn minder bekende partijgenoot Miep van Diggelen. Maar toch. “Je kunt zelf wel het idee hebben dat je leuk bezig bent, maar vinden die 5500 leden van de PvdA dat ook?”

Had u twee toespraken in uw binnenzak?
“Ja.”

Wat stond er in die andere?
“Miep, gefeliciteerd. Punt.”

Het ledenreferendum was toch een beetje een toneelstukje.
“Dat is achteraf gepraat. Ik heb het in elk geval niet zo opgevat. Ook Miep heeft de debatten tussen ons buitengewoon serieus genomen. Ze had echt het gevoel te gaan winnen. En al dacht ik dat ook van mezelf, ik had niet verwacht met zo’n Albanese uitslag te worden gekozen. Ik ben er dolblij mee.”

Waarom heeft u gewonnen?
“De leden zien dat ik goed ben voor de partij en voor de stad. Ze herkennen in mij de ideeen en de energie, ze vertrouwen erop dat ik het goed zal doen in verkiezingstijd. Ik sta in een traditie, maar kijk ook naar de toekomst.”

Dat klinkt nogal vaag.
“Ik ben modern-links. Ik ben voor een eerlijke samenleving, zoals de PvdA dat al sinds de oprichting van de partij is, maar ook voor een open debat met de kiezers. Niet in de zin van: u vraagt, wij draaien. Wel met de bedoeling samen met de kiezers de samenleving opnieuw uit te vinden. Een samenleving waarin we de individuele vrijheid van iedereen tot bloei kunnen laten komen.”

Wat mogen we verwachten van de PvdA onder uw leiding?
“Dat de kinderen van deze stad voorrang krijgen. Die jongeren moeten worden omgevormd tot een gouden generatie.”

En dat betekent concreet?
“Dat we kinderen van 0 tot 25 jaar in de gaten houden. Via de voorschool moeten we zo vroeg mogelijk achterstanden wegwerken. In gezinnen waar het niet goed gaat, moet de overheid ingrijpen, desnoods gedwongen. Op de basisschool doet nu een kwart niet mee aan de Cito-toets, omdat ze het niveau niet aankunnen. Dat percentage kan gehalveerd. En in het voortgezet onderwijs moeten we zorgen voor stages en een baan na afloop. Wat mij betreft, komt er ook een speciale spijbelrechter. Als een kind niet naar school gaat, moeten er onmiddellijk sancties volgen. Anders blijven we geld en energie verspillen aan Glenn Mills-scholen voor ontspoorde jongeren. Op dat moment is het eigenlijk al te laat.”

Hoeveel zetels verwacht u met dit programma te halen?
“Zeventien zetels zou mooi zijn, dat zijn er twee meer dan we nu hebben en dan is er sprake van een duidelijke winst.”

Maar intussen praat de VVD, uw huidige coalitiepartner, achter uw rug om met oppositiepartij GroenLinks over samenwerking, in het Waagberaad.
“Natuurlijk, we moeten realiteitszin hebben. We beginnen de verkiezingen straks gewoon met nul zetels. Dus hou voorlopig even op over baantjes en coalities. Maar laat ze maar praten met elkaar, dan praten wij intussen wel met de kiezer. Ik word er niet zenuwachtig van. Wij hebben een goed verhaal.”